menu

Deel I: Onze terugblik op 2014

Deel I: Onze terugblik op 2014Het jaar is weer bijna ten einde en dat betekent natuurlijk dat er weer allerlei lijstjes voorbijkomen. Wij willen hierin niet achterblijven en zullen in dit bericht terugblikken op 2014. Wat heeft dit jaar ons gebracht op ecommerce-gebied?

Januari: maand van de omnichannel
We begonnen het jaar met een onderzoek waaruit naar voren kwam dat 70% van de snelst groeiende webwinkels denkt dat hun webwinkelsoftware op een dag de basis zal vormen van al hun verkopen, of dat nu via de desktop, mobiel of in stenen winkels plaatsvindt. Logivert bood zoiets dergelijks al aan, maar ook andere webwinkelsoftware-aanbieders zijn daar nu flink op het inzetten. Zo kunnen we waarschijnlijk meer verwachten van de overname van BiedMeer door CCV Group, die in maart van dit jaar plaatsvond.

Half januari vroegen we het ons toch maar eens af: wat is nou echt de totale ecommerce-omzet in ons land? De omzet in 2013 zou volgens Thuiswinkel.org 10,5 miljard euro bedragen, maar volgens Nando van Essen lag dat aantal in werkelijkheid veel hoger. De omzet zou meer in de richting van 15 miljard moeten worden gezocht.

Ook vroegen we ons deze maand af of 2014 het jaar kon worden van de doe-het-zelfzaken. Die hadden namelijk tot voor kort een slechte relatie met ecommerce, maar beetje bij beetje werden er initiatieven gestart waaruit duidelijk werd dat een webwinkel toch niet zo’n gek idee was. En ja hoor, in oktober van dit jaar werd bekend dat Intergamma bestelzuilen ging plaatsen op de winkelvloeren van de Gamma en Karwei. Hierdoor kunnen klanten online producten bestellen en direct afrekenen terwijl ze in de doe-het-zelfzaak staan. Dat zeg ik, omnichannel!

Februari: maand van de verpakkingen
Februari was onder andere de maand waarin het fulfilmentbedrijf Alpak z’n naam veranderde in Active Ants. Ook vroegen we ons in deze periode af hoeveel webwinkels we in ons land hebben. En na een intensieve rondvraag onder allerlei prominente ecommerce-spelers, kwamen we tot de voorzichtige conclusie dat er waarschijnlijk zo’n 70.000 webwinkels actief zijn.

In deze maand startte Bunzl met hun Verzendverpakkingenshop, een webwinkel die alleen maar verzendverpakkingen verkoopt, speciaal voor de kleine en middelgrote webwinkeliers. Dat dit een welkom initiatief was en dat er dus daadwerkelijk vraag naar was, blijkt wel uit het feit dat Shoppagina met Allesvoorwebshops.nl een soortgelijke webwinkel uit de grond stampte.

Aan het eind van februari lazen we een interview in de krant met de directeuren van Jumbo. Die voorspelden dat er een revolutionaire webwinkel van hen zat aan te komen. Helaas moesten we maanden later concluderen dat er van dat revolutionaire bar weinig was overgebleven

Maart: maand van de vernieuwingen
Maart begon met webwinkel Teitloos.nl die na vier jaar een andere eigenaar kreeg. Voormalige eigenaresse en oprichter Maris Renne werkte met steeds minder plezier aan de shop en is nu verder gegaan op haar eigen lifestyle-blog. Ook vernieuwend was de API die klantenservice-tool Robin lanceerde voor ecommerce-intergratie. Hierdoor kunnen webwinkeliers de data uit hun webwinkel integreren in het klantenservice-dashboard.

Ook Shoppagina zat niet stil. De webwinkelsoftware-aanbieder vernieuwde de backend, schoonde de code op en friste de eigen templates op. En alle webwinkels werden met de update ook nog eens responsive.  Verder lanceerde de European Multi-Channel and Online Trade Association, kortweg EMOTA, deze maand hun eigen Europese keurmerk voor webwinkels. Hiermee waren ze net wat sneller dan Ecommerce Europe, dat in juni van dit jaar aankondigde een pan-Europees keurmerk te lanceren.

April: maand van de vragen
April bleek al met al een maand te zijn waarin we ons van alles afvroegen. Wat je eigenlijk bent, bijvoorbeeld. Ben je nu eigenaar van een webwinkel, noem je jezelf liever webwinkelier, zie je jezelf als webshop-eigenaar? Het viel ons op dat er nogal wat verschillende termen zijn te vinden op LinkedIn voor de functie die zoveel van onze lezers bekleden.

Ook gaven we antwoord op de vraag waarom UPS-busjes vrijwel nooit links afslaan. Daar zit geen politieke ideologie achter, het heeft meer te maken met efficiëntie en het zo besparen van 11 miljoen liter benzine per jaar! Denk daar maar eens aan, de eerstvolgende keer dat je een UPS-busje bij je door de straat ziet rijden…

Halverwege de maand vroegen we ons hier op kantoor af of het nog wel zin had om abonnee te zijn van FOX Sports. Niet alleen was de prijs voor een jaar Eredivisie-voetbal kijken met vijftig procent(!) gestegen, de zender bleek ook steeds vaker mankementen te tonen, juist op die momenten dat je onbekommerd voetbal wil kijken!

En aan het eind van de maand was er de vraag of Nederlandse webwinkelsoftware-aanbieders zich langzamerhand niet zorgen moeten gaan maken om de Amerikaanse speler Shopify, die sinds kort in samenwerking met Mollie ook lokale betaaloplossingen als iDeal aanbiedt. En op de valreep, eindigde deze maand met de vraag waar Beslist.nl nou mee bezig was, toen ze besloten reviews ouder dan twaalf maanden opeens te verwijderen

Mei: maand van de regels, onderzoeken en wetten
Mei was de maand werd vooruitgekeken naar de nieuwe ecommerce-wetten in Europa die per 13 juni zouden ingaan. Zo werd de termijn van het herroepingrecht overal in Europa verlengd naar 14 dagen en werd er plots onderscheid gemaakt tussen een ‘bestel’-knop en een ‘koop’-knop.

Ook stonden we nog maar eens stil bij de snelheid van webwinkels. Want wat blijkt nu? Computers, het internet en software kunnen allemaal wel veel sneller worden, de webwinkel daarentegen lijkt de laatste jaren alleen maar trager te zijn geworden. En dat komt omdat het allemaal visueler is geworden (dus meer plaatjes) en socialmedia-buttons, statistiekentools en allerlei andere toevoegingen de boel alleen maar nog verder vertragen. Goed om dat dus nog eens onder de loep te nemen!

Een ander belangrijk onderwerp voor webwinkeliers is de retentie, oftewel het aantal terugkerende klanten. Uit een onderzoek van Robin bleek dat de nieuwsbrief belangrijk is voor het terugkrijgen van klanten en dat kleinere webwinkels eigenlijk iets te veel bezig zijn met hun retentiecijfer. Verder bleek aan het eind van de maand mei uit een onderzoek van verzendsoftware-leverancier Paazl, dat in de eerste drie maanden van dit jaar 14% van de bestellingen bij Nederlandse webwinkels geplaatst werd door buitenlandse consumenten. Wist jij dat?

Juni: maand van de suggesties
We begonnen de maand met de suggestie om offline te adverteren voor je webwinkel. Alleen is dit een idee dat niet door veel webwinkeliers wordt gedragen. De volgende quote zegt alles: “Ik heb een advertentie van duizend euro in een glossy blad dat vorige week is uitgegeven met een oplage van honderdduizend. Een interessante kortingscode er in gezet en ook hier nog niet één bestelling. Ik had er beter een korte vakantie van kunnen houden…”

We dagdroomden ook even hardop over het idee van een grote Nederlandse ecommerce-speler als Bol.com of Wehkamp die pakketjes zelf zou bezorgen. Je data deel je liever niet met je concurrent. Maar wat nu als deze een logistieke oplossing biedt, die ook opslag heeft en dus de consument een bezorgdag (of zelfs tijdsvak!) kan laten bepalen, door heel Europa bezorgt en aan andere specifieke eisen voldoet, zou je dan toch overstag gaan?

We kwamen ook met wat meer concrete suggesties. Zo konden we het maar niet geloven dat medio 2014 grote prijsvergelijkingssites als Beslist.nl en Vergelijk.nl géén mobiele apps hebben. Hun sites bieden bij uitstek een service die je als consument onderweg veelvuldig wilt gebruiken, dus een perfect werkende mobiele website of app zou toch echt prioriteit moeten hebben.

In juni startten we ook met ons Ecommerce Panel, zodat we onze suggesties nog beter kunnen benutten en we een select groepje van webwinkeliers, logistieke spelers, marketeers en andere ecommerce-spelers om hun professionele mening konden vragen.

Stay tuned…Morgen verschijnt deel twee van onze terugblik en kijken we naar wat de maanden juli tot en met december ons brachten.

Tags

Reacties