menu

Het buitenland veroveren, kan het nog?

De wereld veroveren met je webshop, kan het nog?Binnen de ecommerce hoor je het steeds vaker. Webwinkels die hun kansen over de grenzen verkennen. Het lijkt een makkelijke manier van het vergroten van de doelgroep, zeker als dat ook nog eens in een markt gebeurt met nog hoge groeicijfers die ook nog eens wat minder concurrerend is dan Nederland momenteel al is. Is er nog zoveel succes in het buitenland te behalen?

Buitenlandambities hebben, op enkele incidentele gevallen na, lang geduurd in ons land maar tegenwoordig spelen steeds meer bedrijven met de gedachte om ook buiten Nederland te gaan verkopen. Grote jongens als Fonq.nl, Bax-shop en de HEMA zagen de stap wel zitten. Aan de andere kant zijn andere grote groeiers van afgelopen jaren, Bol.com, Wehkamp.nl en Coolblue, juist bewust uit het buitenland weggebleven. Waarom eigenlijk? En waarom zou je het wél doen?

“Waarom wil je naar het buitenland? Dat is de eerste vraag die ik webwinkeliers bewust stel”, aldus Jeroen Leenders van Salesupply, het bedrijf dat webwinkeliers ondersteunt bij een groei over de landsgrenzen. “Het antwoord is vaak logisch: ondernemers willen doorgroeien en de Nederlandse markt is eenvoudig te klein en te vol met online aanbieders. Het succes van een buitenlandse expansie is voor een groot gedeelte afhankelijk van de ambitie die erachter ligt. Een groei naar het buitenland betekent in veel gevallen wel eerst even investeren. Het maar de vraag hoeveel geld en tijd je in dat buitenlandse avontuur kunt steken. Focus is belangrijk, juist in het buitenland waar je vaak met een achterstand op de lokale aanbieders begint.”

‘Investeerders geloven weinig in ecommerce’
“Waarom de grote jongens als Bol.com of Wehkamp niet de grens zijn overgegaan? Een goede vraag. Zolang ze in Nederland dubbele cijfers konden laten zien is het waarschijnlijk vooral belangrijk geweest om in Nederland te investeren waardoor er beperkt of geen budget overblijft voor groei buiten de landsgrenzen. Op de een of andere manier wordt er in Nederland weinig vreemd vermogen in ecommerce geïnvesteerd. Die vele miljoenen die in Duitsland of Zweden voor ecommerce beschikbaar zijn, hebben wij niet in ons land. Nederlandse investeerders lijken niet zo erg in ecommerce te geloven of worden hier onvoldoende benaderd.”

“Dat heeft verschillende oorzaken maar heeft waarschijnlijk ook wel te maken met onze traditie. Die VOC-mentaliteit is er op het ecommerce-gebied echt wel een beetje uit. Nederland was sterk in banken of stenen retail en die organisaties zijn behoudend en hebben moeite met het bepalen van de waarde van virtuele zaken. Internetondernemers kunnen in Nederland daarom maar moeilijk aan kapitaal komen. Daarnaast missen we een stukje lef denk ik. Ook ik was wat sceptisch over Zalando toen dat het werd opgericht, maar inmiddels is het toch wel heel erg krachtig wat die hebben neergezet.”

“Of het te laat is om vandaag de nieuwe Zalando op te richten? Ik denk het niet. Webwinkeliers die zonder kapitaal vanaf de zolderkamer de wereld denken te veroveren hebben het nu overal lastig, maar in verschillende landen in de wereld staat ecommerce echt nog in de kinderschoenen. Die landen gaan nog jaren op rij dubbele groeicijfers laten zien, dus daar kan prima nog een Amazon of Zalando ontstaan. Er is wel wat durf en een serieuze investering in tijd en geld voor nodig, maar de wereld veroveren met een webwinkel? Ik denk dat er daarvoor nog volop kansen zijn.”

Tags

Reacties