menu

De webwinkel van Ziggo

De webwinkel van ZiggoZo nu en dan komen we webwinkels tegen waarvan we soms verbaasd zijn over het succes ervan, de marketing ervan of de manier waarop deze is opgezet. Zo kwamen we vandaag Sluitallesaan.nl, een webwinkel van Ziggo, tegen. Naar eigen zeggen een webshop boordevol producten die nauw aansluiten bij de diensten en strategie van het bedrijf.

Bij sommige bedrijven weet je gewoon dat een webwinkel eigenlijk altijd wel een succes zal kunnen worden. Neem Ziggo nou. Een kabelaar die een enorm arsenaal van diensten levert waarbij allerlei apparatuur als kabels, routers, tot hele internet- of digitale televisie-installaties komen kijken. Voor zo’n bedrijf is het dus ideaal om op de website een webshop-kopje te plaatsen met wat apparatuur dat naadloos aansluit bij de standaard geleverde apparatuur.

Webwinkel Ziggo eigenlijk van Service Planet
Ziggo echter heeft het niet als hoofdactiviteit en was daarmee dus niet al te snel in het opstarten een webwinkel. Geen probleem! Het Rotterdamse computer-reparatiebedrijf Service Planet werkte al voor kabelaars en was direct bij de oprichting van Ziggo zo slim om randapparatuur via een webwinkel aan te bieden. Zelfs zo succesvol dat Ziggo de webshop via hun eigen website ging aanbevelen. Diverse producten linken direct, vanaf de site van Ziggo, door naar de webwinkel van Sluitallesaan.nl.

Op zich niets mis mee natuurlijk, maar wel wat vreemd als je beseft dat de consument via de site van Ziggo mogelijk opeens met een heel ander bedrijf zaken doet. Als je al klant bent bij Ziggo en daar al jaren geld naar overmaakt heb je daar gevoelsmatig een vertrouwensband mee opgebouwd. Als je daar dus een Siemens Gigaset bestelt, verwacht je niet dat je opeens geld over moet maken naar het voor jou onbekende bedrijf Service Planet.
 
Webwinkel Ziggo
Terwijl je rondkijkt op Ziggo.nl, linkt een bestelknop je direct door naar een andere webwinkel

Webwinkel uitbesteden heeft vaak ook voordelen
Aan de andere kant heeft het voor de consument soms ook zo zijn voordelen. Zo zijn bedrijven die dit soort webwinkels aanbieden, vaak  veel sneller geneigd echt innovatief en efficiënt te werken. Ze hebben niet het kapitaal van een grote kabelaar om het op te zetten. Ook het service-niveau is in veel gevallen soms beter dan je van een bedrijf als Ziggo zou verwachten. In dit geval zal Service Planet waarschijnlijk wel klantenservice willen verlenen, want bij klachten weten zij ook wel dat de kans groot is dat Ziggo snel overstapt naar een partner die minder afbreuk doet aan hun merknaam.

Als we even rondkijken naar de reacties die men achterlaat over deze webwinkel-samenwerking van Ziggo en Service Planet, komen we op Tweakers twee negatieve reacties tegen, waarvan er een al uit 2008 komt. Op andere fora komen we wat reacties tegen over een lange levertijd, blijkbaar levert Service Planet het dus werkelijk zelf en gaat het niet via dropshipping. Alles bij elkaar valt het aantal online klachten dus natuurlijk relatief mee, zeker als je bedenkt dat Ziggo al een jaar of vijf deze webwinkel promoot.

Wat ons wel een echt minpuntje lijkt, is het gemis van een achteraf-betaaloplossing. Het is niet alleen verplicht bij de wet, maar bij een webwinkel die al jaren door Ziggo als partner via de website wordt aanbevolen, zou je toch op zijn minst verwachten dat je als consument pas hoeft te betalen als de technische apparatuur ook werkelijk werkt, zoals beloofd.

Tags

Reacties