De Utrechtse Fabriek succes ondanks het weer

door Redactie. Over evenementen met de tags , . 3.755 keer bekeken.

De Utrechtse Fabriek succes ondanks het weerAfgelopen Pinksterweekend vond in het Utrechtse Griftpark de Utrechtse Fabriek plaats. Dit is een regelmatig terugkerend, tweedaags evenement waarbij allerlei webwinkels hun producten ‘offline’ verkopen vanuit een standje. Wij namen even een kijkje bij deze ‘hippe buitenmarkt’, zoals de organisatie het treffend noemt.

Als webwinkelier hoor je graag feedback van je klanten en alhoewel daar allerlei tools en oplossingen voor zijn, is een face-to-face ontmoeting met je klant soms echt de makkelijkste en beste manier. Om dit te realiseren zijn er diverse initiatieven, beurzen en zogenaamde popup-store oplossingen bedacht. De Utrechtse Fabriek is zo’n event waarbij je een heuse pop-up store kunt beginnen.

Hippe buitenmarkt voor ruim vijftig webshops
De Utrechtse Fabriek bestaat sinds 2008 en wordt georganiseerd door tassenbedrijf Mokka, workshop-organisator Galerie Lucie en feesthoedjes-verkoper Feesthoedjes.nl. Zoals gezegd noemt de organisatie hun evenement een hippe buitenmarkt. Eentje waarbij 55 webwinkels – van “jonge ontwerpers, designers die naam hebben gemaakt en webshops die bijzondere merken inkopen” – hun producten eens niet online verkopen, maar gewoon face-to-face met de klant.

Een hippe bedoening was het zeker, want er werden vrijwel alleen maar hippe, jonge en trendy merken verkocht die het vooral goed doen bij jonge ouders die wat te besteden hebben. En die kwamen dan ook enthousiast naar deze twee dagen toe. Het succes had echter nog groter kunnen zijn, als het weer het gehele Pinksterweekend had meegezeten! Op foto’s zien we een stralend zonnetje op de eerste dag, maar zelf bezochten wij de Utrechtse Fabriek op de tweede dag waarop het toch wat werd geplaagd door (mot)regen, wat wellicht enkele mensen had doen besluiten om toch maar thuis te blijven.

Utrechtse Fabriek 2013

Want had de zon twee dagen lang voluit geschenen – wat je eind mei toch wel mag verwachten – dan waren er zeker weten meer mensen naartoe gekomen, al was het alleen maar omdat de Utrechtse Fabriek steevast wordt georganiseerd vanaf een toplocatie: het Griftpark in het noordoosten van Utrecht. Het park biedt meer dan genoeg ruimte om te picknicken, kinderen kunnen zich uitleven op de kinderboerderij of in de grote speeltuin en met het restaurant Griftpark 1 heb je een ideaal ‘uitrustpunt’ om bij te komen met koffie of thee.

Utrechtse Fabriek 2013

De tientallen webwinkeliers stonden vol enthousiasme achter hun stands om gaandeweg de dag hun artikelen aan de man te brengen. Terecht, want er zat genoeg leuks tussen. Persoonlijk zouden wij het een aanvulling vinden als het evenement zichzelf weet uit te breiden met meer gevarieerde webwinkels, zodat er uiteindelijk ook een nog grotere doelgroep kan worden aangetrokken, maar dat is natuurlijk een beslissing voor de organisatie zelf om dat te doen of niet.

Mocht je er de volgende keer bij willen zijn: dat kan! In de maand juni kun je je aanmelden voor de volgende editie, die op 7 en 8 september plaatsvindt, wederom in het Griftpark in Utrecht.

Utrechtse Fabriek 2013


(Filmpje door Danielle van Rheenen van Interieurinspiratie.nl)

Tags

Deel

Verder lezen

Reacties