De uitdaging die datafeed heet

datafeeds xml csv rss opmaakEen webwinkel transformeert zich steeds meer richting kassa. De data zelf wordt verspreid en overal waar er maar interesse voor is aangeboden. Tenminste, als de techniek het toelaat. Want als het werkt, zijn al die XML, RSS en CSV datafeeds zeker handig en klantvriendelijk, maar de wirwar in opmaak en indeling maken het een hels karwei voor de webwinkelier om nog aan al die verschillen te kunnen voldoen.

Alle social media-netwerken, vergelijkingssites, kortingssites of gewoon voor wat eigen marketingtools. Voor een webwinkel vandaag de dag is het van essentieel belang dat elk product via een derde partij kan worden  gepromoot gemakkelijk en snel kan worden gevonden. De klant wil de informatie waarnaar ze op zoek zijn op een simpele en duidelijke manier aangeboden krijgen. Hiervoor kan de webwinkelier een datafeed gebruiken: een automatisch gegenereerde lijst met producten die in de webwinkel te koop zijn. Per product moet een aantal gegevens, waaronder prijs, foto en omschrijving, worden opgegeven.

Datafeed in verschillende formaten
Het grote probleem echter is dat deze datafeeds vaak in verschillende formaten opgemaakt en geleverd moeten worden: CSV, XML, XML tree, RSS, HTML-links, XHTML, TEMPLATE, en SQL. Als je als webwinkelier je productfeed aanbiedt via diverse kanalen (affiliates, pay-per-click-campagnes, emailmarketing, vergelijkingssites, etc.) en potentieel honderden externe sites dan is zoiets nogal een gedoe.

Datafeeds vroeger
In het verleden hadden webwinkeliers er dan ook moeite mee om ervoor te zorgen dat de prijs- en beschikbaarheidsinformatie die in de feed zaten opgesloten nauwkeurig en op dagelijkse basis hun aanbod lieten zien. De datafeed werd daarnaast vrijwel onhandelbaar als het te veel combinaties van verschillende producten bevatte. Vaak kwam het dan neer op de affiliates die zelf de productinformatie uit de feed moesten halen en in het benodigde formaat moesten zetten om het aan de klanten te kunnen tonen. Met als gevolg natuurlijk dat de informatie soms vaak niet precies genoeg was of gewoon gedateerd, wat weer leidde tot een slechte ervaring bij de consument.

Datafeeds nu
De datafeed-technologie is mede daardoor gegroeid, met geavanceerde data-extractie en tools en platforms om dergelijke feeds te creëren. Webwinkeliers, affiliates en andere partijen konden hierdoor productinformatie gebruiken via een breed aanbod aan online tools om de conversie en omzet te verhogen.

De nieuwste datafeed-oplossingen zorgen ervoor dat feeds snel aangemaakt en ontwikkeld kunnen worden door de ‘front end’-htmlcode van de website te pakken, zonder enige ‘back end’-data of uitgebreide kennis van de webwinkelier nodig te hebben. En door deze productinformatie direct van de webwinkel te halen, zorg je ervoor dat de opgehaalde datafeed uitgebreid én nauwkeurig is.

Een webwinkelier kan deze data dan weer leveren aan haar affiliates, externe partijen of in online applicaties stoppen. Maar tegelijkertijd heeft de affiliate tools nodig waarmee ze feeds kunnen creëren en onderhouden, om snel en nauwkeurig informatie uit de winkeliers feed om te zetten in content die de klant krijgt te zien. Ook hebben ze tools nodig waarmee ze de consistentie in reclameberichten kunnen waarborgen en waarmee ze speciale aanbiedingen en relevante content voor de doelgroep kunnen presenteren.

Datafeeds voor social media
Deze interactieve en toegewijde content is belangrijk bij de conversie van de online consument. Speciale tools waarmee advertenties en widgets gemaakt kunnen worden laten affiliates dynamische advertenties maken die verder gaan dat het simpele concept van adverteren met banners. Het laat consumenten interactief reageren op producten die via de banners getoond worden. De in opmars zijnde ‘Facebook Commerce’(f-commerce) en sociale media-widgets zorgen eveneens voor een manier om consumenten bij merkrelevante media te betrekken.

De algeheel complexe aard van affiliate marketing kan zeker de minst technische webwinkeliers in verwarring brengen. Het vergt investeringen in tijd en moeite van zowel de webwinkelier als de affiliate om dit op de lange termijn te laten werken.

Datafeeds voor vergelijkingssites
Zo zien we ook bij diverse vergelijkingssites, die het trouwens in ons land na de Google Panda Update nog wel steeds goed doen, dat er nogal wat tijd en moeite in het verspreiden van een datafeed kan gaan zitten. Zo wil Beslist.nl dat de producttitel, de prijs, de url en de url van het productplaatje verplicht in je feed (.xml, .csv of .txt) zitten, terwijl Kieskeurig.nl eist dat ook het merk, de omschrijving, levertijd en portokosten in je datafeed zitten opgesloten. En Google Shopping vraagt ook weer om andere informatie.

Hoe dan ook, datafeeds die nauwkeurig in elkaar zijn gezet en voldoende informatie bevatten, vergemakkelijken het hele proces en zorgen ervoor dat de verspreiding van de feed met veel minder moeite gaat. Toch moeten we helaas concluderen dat het nog héél lang kan gaan duren voordat er één gestandaardiseerde datafeed is, waardoor er niet langer een wirwar aan opmaak en inhoudelijke eisen bestaat en het voor een webwinkelier een peulenschil is om zijn data aan diverse (vergelijkings)sites aan te bieden.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten