menu

De staat van ecommerce in 2015

Een beetje webwinkelier kan tegenwoordig niet meer zonder data. Hoe meer je van de klant, je bezoekers en je online bereik weet, hoe beter je je webwinkel kunt optimaliseren en de conversie kunt verhogen. Het is ook handig om data van de gehele ecommerce-industrie in te zien. Yotpo deelt die data nu.

Yotpo haalde data binnen van minstens 65 miljoen bestellingen (totale waarde: 2 miljard dollar) die plaatsvonden bij meer dan 120,000 webwinkels wereldwijd. Wat volgde was het benchmark-rapport ‘The state of ecommerce‘. Volgens Yotpo is het doel van dit rapport om webwinkeliers een benchmark-mogelijkheid te geven. “De data uit ons e-book kan je helpen met het beantwoorden van vragen als ‘heb ik wel een gezonde toestroom van verkeer?’ en ‘hoeveel zijn terugkerende klanten waard?’.”

Direct verkeer nog steeds erg belangrijk
Zo blijkt uit de berg aan data die het heeft verzameld, dat direct verkeer nog steeds de hoofdleverancier is van het verkeer naar webwinkels. Deze bron van traffic is goed voor 40 procent, terwijl zoekmachines goed zijn voor een derde (34 procent) van al het verkeer. Referrals zijn goed voor een tiende, terwijl social media zes procent vertegenwoordigt. Het overige verkeer komt onder andere van betaald verkeer en e-mail.

Verkeer naar webwinkels

Instagram-bezoekers blijven lang hangen
Maar verkeer naar je site zegt nog niet zoveel. Al die mooie cijfers betekenen namelijk niks als bezoekers niet converteren of op z’n minst even rondkijken in je webwinkel. Yotpo keek naar de diverse kanalen en ontdekte dat mensen die via Instagram op een webwinkel terechtkwamen, gemiddeld het langst bleven hangen.

Ook bezoek dat vanuit een e-mail komt blijft vrij lang hangen (gemiddeld 188 seconden per sitebezoek), al is dat gemakkelijker te verklaren doordat een aanzienlijk deel waarschijnlijk afkomstig is van de webwinkel haar eigen nieuwsbrieven en overige e-mailcommunicatie. Mensen die van Pinterest, Reddit of Facebook kwamen bleven gemiddeld het minst lang hangen.

Online kanalen

LinkedIn-verkeer nauwelijks mobiel
Webwinkels moeten het – vooralsnog – nog steeds van niet-mobiel verkeer hebben, maar dat betekent niet dat mobiel verkeer niet steeds populairder wordt. Het is nu goed voor 38 procent van al het geregistreerde verkeerd en dat percentage zal de komende jaren alleen maar toenemen. Uit de data van Yotpo wordt overigens mooi duidelijk dat elk kanaal weer anders is. Zo blijkt dat 95 procent van het verkeer dat van LinkedIn afkomstig is niet van een mobiel apparaat komt! Terwijl, bij verkeer dat vanaf Instagram is gekomen, het percentage juist omgekeerd is: daar komt 97 procent van het verkeer vanaf een smartphone of tablet. Mocht je dus een Instagram-account hebben met je webwinkel, dan is het des te belangrijker om klanten een goed werkende mobiele site te kunnen voorschotelen!

1/7e klantenkring goed voor een derde van de omzet
Er wordt vaak gezegd dat het meer loont om te investeren in bestaande klanten dan het proberen aantrekken van nieuwe klanten, maar hoeveel is klantloyaliteit nu eigenlijk waard? Yotpo dook in de data en ontdekte dat 14,77 procent van alle klanten een terugkerende shopper is. Deze zijn samen goed voor precies een derde van het geld dat in de onderzochte webwinkels werd besteed. “Dit betekent dat terugkerende klanten bijna drie keer zoveel spenderen als eenmalige klanten”, zo concludeert het marketingbedrijf dat klanten helpt met het genereren van reviews. “De data heeft ons aangetoond dat het beter is om te investeren in het verbeteren van klantretentie, want terugkerende shoppers betalen zichzelf daadwerkelijk uit.”

Overigens bleek ook dat 41 het aantal dagen is dat er gemiddeld zit tussen twee aankopen van een terugkerende shopper. Ook iets om rekening mee te houden mocht je een klant na zijn eerste bestelling later nog een mail willen sturen om hem over te halen nóg eens bij jou te shoppen.

Tags

Reacties