menu

De snelst groeiende e-tailers van de VS

Hoewel het zware tijden zijn voor veel bedrijven laten enkele zien dat het mogelijk is een recessie met stijgende verkoopcijfers door te komen. Een aantal online verkopers wist Forbes’ lijst van snelst groeiende retailers te behalen. Wat is het geheim van succes?

Forbes heeft de omzetgroei van grote retailers in de afgelopen drie jaar gemeten, onder andere aan de hand van informatie van de National Retail Federation en jaarrapportages van de bedrijven.

Onder de tien snelst groeiende retailers bevinden zich enkele (deels) online retailers, die een unieke positie wisten te behalen en hun verkoopcijfers zagen stijgen.

Amazon.com
Natuurlijk kan Amazon niet ontbreken in dit lijstje. De webwinkel der webwinkels is terug te vinden in vrijwel elk lijstje van online succesnummers. Amazon verschoof zijn focus van voornamelijk boeken en media naar bijna alles wat een mens zou willen kopen. En het werkt,  Amazon en de partijen die via Amazon verkopen verschepen hun waar inmiddels over de hele wereld. Met een jaarlijkse omzet van 19,1 miljard en een groei van 78,9% in drie jaar hoort Amazon terecht bij de snelst groeiende retailers.

Apple
Hoewel Apple niet puur een online retailer is wordt een groot gedeelte van de Apple producten via het internet verkocht. Daarbij doet ook de Apple iStore een aardige duit in het zakje met de online verkoop van downloads. De futuristisch uitziende Apple stores die te vinden zijn over de hele wereld doen het ook goed. Afgelopen weekend werden de Amerikaanse shops nog overspoeld met kopers die uren in de rij stonden om de gloednieuwe Apple iPad te bemachtigen. Naar schatting werden er tussen de 120.000 en 250.000 iPads verkocht het afgelopen weekend. Apple heeft 9,6 miljard aan jaarlijkse inkomsten en kende een groei van 89,3% in de afgelopen drie jaar.

The Buckle
Met meer dan 400 winkels in 41 staten verkoopt kledingwinkel The Buckle door heel Amerika. De website is een gesmeerd lopende webshop met kleding van verschillende merken tegen redelijke prijzen. De webshop verkoopt aan meer dan 35 landen over de hele wereld. The Buckle groeide met 49,4% in drie jaar en heeft 792 miljoen aan jaarlijkse inkomsten.

Netflix
Met de verkoop en verhuur van dvd’s en downloads zorgde Netflix ervoor dat videotheek Blockbuster op de rand van faillissement verkeert. Voor 9 dollar per maand kunnen Netflix abonnees films direct streamen vanaf het internet of één dvd per keer thuisgestuurd krijgen die ze zo vaak als ze willen kunnen terugsturen en ruilen voor een andere film. Een gouden formule die Netflix een groei van 67,5% in de afgelopen drie jaar opleverde. De jaarlijkse inkomsten zijn 1,7 miljard.

Urban Outfitters
Deze hippe keten verkoopt kleding, boeken en grappige huishoudelijke artikelen vooral gericht op jongvolwassenen. Met 140 winkels in de VS en Europa en een grote webwinkel die wereldwijd verzendt is Urban Outfitters uitgegroeid tot een begrip onder jonge consumenten. Door zich te richten op deze specifieke niche wist Urban Outfitters 1,8 miljard jaaromzet te behalen en met 68% te groeien over de afgelopen drie jaar.

De combinatie van offline en online verkoop lijkt te werken, met veel gevestigde namen die ook online hun producten aan bieden. Deze ontwikkeling is ook in ons eigen land terug te zien, waar veel traditionele retailers nieuwe webwinkels openen. Ook het vinden van een specifieke niche en een uniek product is een sleutel tot succes, zoals bijvoorbeeld Netflix bewijst.

Reacties