menu

De Slegte verbindt filialen live aan de webshop

De Slegte verbindt filialen live aan de webshopHet heeft lang geduurd, maar inmiddels verdient ook De Slegte op het internet. De concurrentie op de boekenmarkt is groot, en er wordt steeds meer online gekocht. Een segment waar dit familiebedrijf nu mondjesmaat ook wat weet te scoren. Een nieuw kassasysteem moet dit verder uitbreiden. 

Last but not least?
Switchen van medium is zwaar en vergt investeringen en De Slegte heeft, ondanks vele gesprekken en een open houding in de media, moeite om goede investeerders aan zich te kunnen verbinden. De Slegte wil graag met de tijd mee en normaal willen investeerders juist graag investeren in ecommerce. Zonder investeerders leek het even de verkeerde kant op te gaan met de onderneming maar deze geeft zelf nu aan dat het gezond is en (weer) winst maakt. Geld voor investeringen is er echter nog steeds maar mondjesmaat.

Het bedrijf heeft wel de overstap naar internet kunnen maken. En met succes, want 15% van de omzet van de organisatie wordt inmiddels online afgerekend! Voor een bedrijf dat ook sterk in de winkelstraten vertegenwoordigd is, en veel tweedehands en dus unieke oplages verkoopt is dat niet eenvoudig. Van tweedehands boeken heb je er vaak maar een en is er een goed kassasysteem nodig die de filialen en webshop met elkaar kan verbinden.

Tweedehands boeken zijn uniek
Een groot deel van de tweedehands boeken wordt zowel in de fysieke winkels als in de webwinkel aangeboden. En omdat veel boeken uniek zijn, is het erg belangrijk dat een boek dat online wordt besteld, niet meer in de winkel wordt verkocht. Dankzij de koppeling van het Bovertis kassasysteem aan de webwinkel, wordt dit risico tot een minimum beperkt. “Zodra een boek online wordt besteld, wordt er direct een melding verstuurd naar het filiaal waar dit boek op de plank staat”, zegt Annet Scheermeijer, Marketing Manager van De Slegte. “Onze medewerkers zoeken het boek vervolgens op, scannen de productsticker en zorgen voor de verdere afhandeling. In de meeste gevallen, heeft de klant het boek dan de volgende dag al in huis”. “Andersom werkt het nog sneller: zodra een boek in een van de winkels wordt verkocht, verdwijnt het boek direct uit de webwinkel.”

Kassamedewerkers kiezen hun favoriete kassa
De oude kassa’s waren al ruim tien jaar in gebruik en het was dan ook tijd voor nieuwe kassa’s. Bij de keuze voor het nieuwe kassasysteem heeft De Slegte rekening gehouden met de wensen van het personeel. Annet Scheermeijer legt uit: “We hebben een aantal kassaleveranciers geselecteerd, die aan onze eisen konden voldoen, waaronder dus de koppeling met de webshop. Maar minstens zo belangrijk is het dat de mensen die met de nieuwe kassa’s werken, er tevreden over zijn. We hebben daarom een aantal van onze kassamedewerkers tijdens een demo-sessie de verschillende systemen getoond. Unaniem kwam Bovertis Resolut hier als beste naar voren. Deze touch-screenkassa’s werkten het prettigst en waren het duidelijkst”.

Real-time rapportage
Met de invoering van het nieuwe kassasysteem heeft men op het hoofdkantoor ook direct inzicht op de verkoop én de inkoop. Annet Scheermeijer: “De kassa’s zijn bijna real-time te volgen. Met de uitgebreide rapportagemogelijkheden kunnen we de hele dag door zien wat er wordt verkocht en hoeveel er wordt omgezet. En dit is erg handig, want zo kunnen we voor alle filialen zien op welke tijden het druk is en wanneer het wat rustiger is. Zo kan er bijvoorbeeld op de lange termijn bepaald worden wanneer onze kassamedewerkers het best met pauze kunnen gaan.”

Eerste stappen zijn gezet
Het bedrijf lijkt, met inmiddels een mooie omzet van de webshop, een moderniseringsslag te kunnen maken. Interesse voor investeerders lijkt er nog steeds te zijn en juist als de webshop ook de groei weet vast te houden zou dat nu wel eens beter dan ooit kunnen lukken. We zijn benieuwd of dit nieuwe kassasysteem uiteindelijk een extra groei kan realiseren voor het bedrijf!

Tags

Reacties