menu

De reuzen blijven groeien

grote webwinkels groeienEn ook in het derde kwartaal weten de grote webwinkels weer grote stappen te maken. De 25 grootste webwinkels hebben in Amerika inmiddels 70% marktaandeel in handen en dat is weer meer dan het kwartaal ervoor.

 

Terwijl overal op het Internet te lezen is dat de recessie nog steeds actief is en dat kleine webwinkels het massaal laten afweten hebben een handjevol grote webwinkels nergens last van. Alhoewel de meest actuele cijfers van ons eigen land eigenlijk nog bestaan uit de jaarcijfers van 2009, blijkt ook daaruit dat in Nederland de opmars van de bekendere merken als Bol.com, Wehkamp.nl, Dell, Albert Heijn en Hema.nl niet te stoppen is.

 
In het buitenland blijkt het precies hetzelfde verhaal. 

 
Afgelopen kwartaal hebben Amerikaanse webwinkels met een gezamelijke omzet van ruim 32 miljard dollar, een groei kunnen realiseren van negen procent. Precies net zoveel als het tweede kwartaal en met een tien procent groei in het eerste kwartaal, is dit het vierde kwartaal op rij met mooie groeicijfers. Met de feestdagen nog voor de deur kan het jaar goed worden afgesloten. 
 
Van deze omzet is 70% voor rekening van de 25 grootste webwinkels van Amerika. 58% daarvan is in handen van pure internetbedrijven waarbij Amazon een steeds grotere rol speelt
 
De best scorende categorieen zijn boeken en tijdschriften (nog uitgezonderd van e-books), computergerelateerde producten, software en consumenten electronica, wat natuurlijk goede berichten zijn voor de huidige grote webwinkels van Nederland. 

Tags

Reacties