menu

De opkomst van niche-marktplaatsen

De opkomst van niche-marktplaatsenGenerieke online marktplaatsen als eBay en ons eigen Marktplaats.nl groeien nog steeds en zien iedere maand weer miljoenen bezoekers op zoek gaan naar leuke koopjes en tweedehandsjes. Maar deze sites krijgen steeds nadrukkelijker concurrentie van websites die alleen producten uit één bepaalde categorie aanbieden. De niche-marktplaats is in opkomst.

Breng eens een bezoek aan Marktplaats.nl (iets wat ruim 1,3 miljoen mensen dagelijks doen) en je ziet in één oogopslag dat je er echt alles kunt kopen. Tussen de ruim negen miljoen advertenties zit er vrijwel altijd wel iets wat je op dat moment zoekt. Je koopt er auto’s, boeken, cd’s en dvd’s, computers, huisdieren, meubels, kleding, sieraden, sportartikelen, vakantiehuisjes, witgoed… je kunt het zo gek niet bedenken of iemand verkoopt het.

Maar waar Marktplaats de afgelopen jaren hevig heeft geadverteerd voor bijvoorbeeld hun diensten- of auto-sectie, moet het nu toch toezien hoe dergelijke, specifiek op deze productcategorie gerichte websites steeds meer marktaandeel afsnoepen. Als je een tweedehands auto wilt kopen, kun je in ons land onder meer terecht bij gerichte auto-verkoopsites als autoscout24.nl, autotrader.nl, autokopen.nl, ikwilvanmijnautoaf.nl, gaspedaal.nl en autotrack.nl. Keuze zat dus.

Klusjesman online vinden
En als je een klusjesman uit de regio wilt inhuren, hoef je ook niet langer naar Marktplaats. Hiervoor kun je terecht bij websites als Werkspot, Klusje.nl, Regeltante.nl, Klusbode.nl of Casius.nl. Zelfs zorgverzekeraars hebben, met Mijngemak.nl een bemiddelingsservice opgezet voor hun klanten die op zoek zijn naar handige klussers en hulpjes in huis.

En zo heb je ook bij een boel andere productcategorieën steeds meer niche-marktplaatsen die zich alleen op die ene productsoort storten. Ging je voorheen voor online tweedehands kleding misschien wel naar Marktplaats of eBay, tegenwoordig kun je terecht op sites als United Wardrobe, Poppintags.nl, Ohzomooi, 2dehandskleding.com en Roses Of Fashion.

Marktplaats heeft het voordeel dat ’t al twintig jaar lang een bekende naam is en dat het een website is waar je voor al je tweedehands-zoekopdrachten terechtkunt. Toen mensen in Nederland eind jaren negentig stilletjes het online kopen begonnen te ontdekken, was Marktplaats daar en het heeft die plek eigenlijk nooit meer uit handen gegeven.

In Amerika van hetzelfde laken een pak
In het buitenland is het overigens niet anders. In Amerika heb je natuurlijk de marktplaatsgiganten eBay en Craigslist, maar ook deze moeten toezien hoe er steeds meer niche-spelers opstaan en aan hun stoelpoten zagen. Wat te denken van Etsy, een website waar je zelfgemaakte dingen kunt (ver)kopen en die in relatief korte tijd uitgegroeide tot de grootste in zijn soort.

Etsy

In het derde kwartaal vorig jaar werd alvast duidelijk dat de marktplaats-afdeling van eBay ondermaats had gepresteerd. De jaar-op-jaargroei van de totaalwaarde van verhandelde goederen was voor het vijfde achtereenvolgende kwartaal afgenomen en kwam toen uit op 7%, minder dan de helft van de ecommerce-groei in diezelfde periode. Tegelijkertijd groeien de niche-marktplaatsen als kool en krijgen deze startups miljoenen aan investeringsgeld mee.

De wet van de remmende voorsprong lijkt in de marktplaatswereld van toepassing. Terwijl de in de jaren negentig opgerichte websites uitgroeiden tot grote ecommerce-spelers, stonden er langzaam maar zeker kleinere spelers op die besloten zich op één productcategorie te focussen. En die strategie lijkt nu aan te slaan bij de consument.

Tags

Reacties