De nieuwste winkeltrend die boomerooming heet

De nieuwste winkeltrend die boomerooming heetVergeet showrooming en vergeet webrooming. De allernieuwste trend op het gebied van shoppen heet boomerooming. Bijna twee op de drie Britse consumenten doet het en het betekent slecht nieuws voor stenen winkeliers. Maar… wat is dat nou eigenlijk, boomerooming?

Boomerooming is nog geen gangbare term binnen de ecommerce, zoals showrooming en webrooming dat al wel zijn. Maar het fenomeen bestaat en we gaan dan ook mee met de creatieve naam die RedSnapper eraan heeft gegeven. Dit Londense internetbureau heeft onderzoek gedaan, omdat ze meer wilde weten over het consumentengedrag en wat voor invloed dit had op haar klanten. “We wilden weten hoe de productresearch van een consument zijn/haar beslissing beïnvloedt om in de winkel of juist online iets te kopen.”

Showrooming, webrooming…boomerooming
En naast showrooming (kijken in de winkel en online bestellen) en webrooming (online zoeken, in de winkel kopen) is er nu dus ook boomerooming: online zoeken, in de winkel uitproberen en online bestellen. Was er eerst vooral angst bij stenen winkeliers dat showrooming flink in populariteit zou toenemen, werden ze er al wat geruster op toen een recent artikel in Adweek suggereerde dat juist steeds meer consumenten aan webrooming deden. En uit een rapport van Merchant Warehouse bleek dat 69% van de smartphonegebruikers in de leeftijdscategorie 18-36 wel eens aan webrooming heeft gedaan, terwijl het in het geval van showrooming maar 50% was.

Maar op de vraag van RedSnapper of Britse consumenten wel eens aan boomerooming heeft gedaan, antwoordde 62% positief (vrouwen 67%, mannen 58%). Veel consumenten gaan na het uitproberen of bekijken van een product in de winkel uiteindelijk toch liever online op zoek naar de beste prijs dan dat ze het product in de winkel aanschaffen.

Online: niks zien, aanraken of uitproberen
Het bedrijf vroeg vervolgens wat het precies is met online shoppen. Bijna de helft (46%) gaf aan ze met online het product niet kunnen zien, aanraken of uitproberen. Ook het wachten tot de klant het product in huis heeft en de problemen met bezorging zijn populaire antwoorden. Daarentegen geeft 15% aan online shoppen juist te verkiezen boven het doen van aankopen in een stenen winkel.

Boomerooming haalt de ergernis weg die bijna de helft van de consumenten heeft bij het online shoppen: het product wordt eerst online geraadpleegd, daarna wordt het in de winkel beter bekeken en als de consument over wil gaan tot de daadwerkelijke aanschaf, dan zoekt hij online naar de juiste prijs en/of webwinkel.

“Ons onderzoek leert ons dat consumententrends gecompliceerder zijn dan veel experts ons laten geloven. Je kan niet zomaar zeggen dat meer consumenten vanwege het gemak bereid zijn om hogere prijzen te betalen in de winkelstraat. Meer consumenten zoeken juist producten online op om ze daarna in de winkel te bekijken en uit proberen. En als ze eenmaal tevreden zijn, dan sluiten ze online de deal.”

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten