De Nieuwe Zaak start scholingstraject voor nieuw IT-talent

De Nieuwe Zaak start scholingstraject voor nieuw IT-talent

Waar in 2018 het stroomlijnen van de groei centraal stond, start De Nieuwe Zaak dit jaar diverse nieuwe initiatieven. Zo lanceerde het internetbureau een opleidingstraject om nieuw Intershop-talent aan te trekken en zijn er serieuze uitbreidingsplannen.

“Vanuit efficiency-oogpunt is het belangrijk om te blijven groeien”, vertelt directeur Jurriën Kerstholt van De Nieuwe Zaak wanneer we hem bezoeken in Zwolle. Sinds de oprichting in 2005 steeg het aantal medewerkers van vier naar een kleine honderd. Hierdoor groeide het bedrijf meerdere malen uit haar jasje. En ook organisatorisch had de jaarlijkse groei van gemiddeld twintig procent nogal wat impact.

“Wanneer je de grens van honderd medewerkers bijna passeert, moet je de bedrijfsstructuur daar wel op aanpassen”, zegt Jurriën nuchter. “We werken graag met korte lijntjes – we hebben bijvoorbeeld geen buitenlands ontwikkelteam – en willen ervoor waken dat de groei ten koste gaat van de kwaliteit.”

‘Met volle vaart vooruit’

Waar nodig werd de bedrijfsstructuur vorig jaar aangepast, waardoor De Nieuwe Zaak nu weer met volle vaart vooruit kan. En dit gebeurt ook. Want ondanks dat klanten niet gebonden zijn aan een jaarcontract, heeft een groot deel hun plannen in samenwerking met De Nieuwe Zaak voor 2019 al vastgelegd.

Tot dusver groeide het bedrijf autonoom, maar voor overnames of samenwerkingsverbanden op (korte) termijn staat Jurriën zeker open. “We hebben vrij veel mensen, maar je moet niet vergeten dat we een fullservicebureau zijn. Wanneer je de aantallen verdeelt over de verschillende vakgebieden, houd je per specialisme een beperkte groep medewerkers over.”

‘Schaalvergroting op de agenda’

Het bedrijf begon met het aanbieden van het omnichannel b2c-softwareplatform ecManager, later kwam daar Intershop Commerce Suite voor de b2b-klanten bij en sinds kort is er Episerver voor A-merken die op zoek zijn naar een online kanaal. Daarnaast verzorgt De Nieuwe Zaak de marketing voor zo’n dertig bedrijven en is het doorlopend aan het testen. “We doen zo veel mogelijk in eigen huis. Zo hebben we een eigen testruimte, waar continu A/B- of conversietesten lopen.”

Concrete overnameplannen of partnerships zijn er momenteel niet, maar schaalvergroting vormt een belangrijke pijler binnen het bedrijf. Ook een eventuele uitbreiding naar een andere regio staat op de agenda. “We werken in scrum-teams waarbij de eindklant regelmatig wordt aangehaakt. Zeker voor klanten die wat verder weg zitten, is Zwolle niet altijd even praktisch. Een extra vestiging sluiten we in de toekomst niet uit.”

‘Introductie b2b-platform was een strategische keuze’

Ook met het oog op nieuw IT-talent zijn bovenstaande opties interessant voor het internetbureau. Om de schaarste van programmeurs alvast enigszins terug te dringen, lanceerde De Nieuwe Zaak samen met enkele andere partijen een scholingstraject voor Intershop Developers. “We merkten dat er veel vraag is naar Intershop-ontwikkelaars en er dus meer aanbod van goede ontwikkelaars gewenst is.”

Sinds de opname van Intershop vijf jaar geleden investeert De Nieuwe Zaak flink in de samenwerking met de softwareleverancier. “Fabrikanten en groothandelaren hebben vaak wel al een eenvoudige oplossing, maar willen zich verder online ontwikkelen en de mogelijkheden die ecommerce biedt benutten. Hierdoor werd de vraag naar een b2b-platform met veel standaard functionaliteit steeds groter en was het voor ons een strategische keuze om Intershop aan te bieden.” Inmiddels draait ongeveer tien procent van de klanten op de software. Maar de impact die deze groep heeft op de omzet is groter.

Samen met Intershop eigen scholingstraject gestart

De toenemende vraag naar Intershop-oplossingen leidde ook tot meer vraag naar ontwikkelaars en dat zorgde ervoor dat de twee bedrijven een eigen scholingstraject zijn gestart. Hoewel het herscholen van bestaande programmeurs ook een optie was, is het volgens Jurriën slimmer om een nieuwe groep op te leiden.

Het leerwerktraject is bedoeld voor mensen die moeilijker aan een baan komen, bijvoorbeeld omdat zij een migratieachtergrond hebben of in een UWV-traject zitten, maar wel veel affiniteit hebben met IT. De looptijd van het traineeship, dat binnenkort start, is zes maanden.

Na dit halfjaar zal een aantal deelnemers direct bij een klant aan de slag gaan. Drie of vier Intershop-trainees komen in wisselende teams bij De Nieuwe Zaak werken. “We gaan ook in 2019 voor minimaal twintig procent groei, waardoor dit nieuwe talent meer dan welkom is.”

Linda

Linda

Linda de Vries werkt sinds 2015 bij Zietuwel, waar ze zich hoofdzakelijk bezighoudt met interviews voor Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Linda

Gerelateerde berichten