menu

De nieuwe Nederlandse bezorgdiensten

De nieuwe Nederlandse bezorgdienstenOns land kent natuurlijk de gerenommeerde bezorgdiensten als PostNL, DHL, UPS, Fedex, DPD en GLS, maar er zijn ook een boel startups en lokale spelers die hard aan de weg timmeren. Ken jij bijvoorbeeld Pick This Up al? Of Red Je Pakketje?

Dat de eerder genoemde grote post- en pakketbezorgers nog steeds zo populair zijn, is natuurlijk niet verrassend. Ze komen nog uit een tijd waarin brievenpost en pakketjes massaal werden bezorgd en sinds er een vrije markt is, kreeg PostNL al snel concurrentie van landelijke spelers of van bedrijven uit het buitenland.

Maar de tijden zijn inmiddels ook veranderd. Met de opkomst van het internet werden er bijvoorbeeld minder brieven verstuurd, maar juist meer mailtjes. En met de opkomst van de ecommerce werden er opeens juist veel meer pakketjes verstuurd. Die verandering vergt een andere aanpak. Nieuwe bedrijven doken in de ontstane gaten in de markt. Zo is er op dit moment in Nederland een nieuwe golf van bezorgdiensten.

Pick This Up
Zo is er Pick This Up, een van de zes bedrijven die door bedrijfsincubator UtrechtInc aan het programma is toegevoegd. Pick This Up is een online platform waar vaste ritten van automobilisten worden gecombineerd met de bezorging van grote of zware pakketten. De dienst maakt hierbij handig gebruik van het feit dat een boel mensen toch al een bepaalde afstand of route moeten afleggen en dat zij er dus net zo goed iets mee kunnen verdienen door pakketten mee te nemen. Het speelt hierbij in op een trend waarbij consumenten ingezet worden om andere consumenten te helpen, zoals met bijvoorbeeld autodeeldienst Snappcar.

Red Je Pakketje
Red Je Pakketje is de Nederlandse versie van Fromparcel.com en is vooralsnog alleen in Amsterdam actief. Deze startup speelt in op de situatie dat je vaak niet thuis bent op het moment dat je online bestelde pakketje wordt bezorgd. De vervoerders van Red Je Pakketje komen het pakketje langsbrengen wanneer de consument dat wilt. In ieder geval tot elf uur ’s avonds. Aanmelden is gratis en ook het eerste pakketje dat je via deze dienst laat bezorgen wordt gratis afgeleverd. Daarna kost één bezorging €4,50, ongeacht het aantal pakketjes per bezorging.

Ubermart
Ubermart is een Rotterdamse startup die boodschappen, vooralsnog alleen van Albert Heijn, binnen twee uur bij de klant thuisbezorgt. Volgens oprichter Narek Aramjan komt het idee oorspronkelijk uit Amerika, waar Instacart sinds 2012 een zelfde soort service aanbiedt. Het minimale bestelbedrag is 20 euro. Boven de 60 euro is de bezorging gratis, daaronder wordt €4,99 in rekening gebracht. Ubermart verdient geld doordat mensen een marge van 20 tot 25 procent bovenop elk product betalen.

Pluplus
Pluplus werkt ongeveer hetzelfde als Ubermart, alleen trekt deze de dienst wat breder. Ook Pluplus bezorgt binnen twee uur, maar: “wanneer en zoals u het wilt”. De bezorgstartup heeft met vastgoedgigant Corio (o.a. Hoog Catharijne in Utrecht, Alexandrium in Rotterdam) al gelijk een grote klant binnengehaald. Ondernemers in deze winkelcentra kunnen op deze manier wellicht de strijd aangaan met de grote webwinkels. Parcel International heeft vorig jaar een minderheidsbelang in Pluplus genomen, wat de dienst behalve groeikapitaal ook extra logistieke expertise moet opleveren.

Saddl
Saddl doet er nog een schepje bovenop en belooft binnen het uur te kunnen leveren. Distributie gebeurt gewoon vooral vanuit de winkels. “Als je in Amsterdam woont en in Amsterdam bestelt, waarom zou je het dan niet vanuit de vestiging Amsterdam laten komen?”, zo vraagt mede-oprichter George Ankomah zich hardop af.

Saddl biedt op de website twee verschillende diensten. Spencer, waarin producten dus uit lokale winkels worden gehaald en binnen het uur worden afgeleverd door bezorgers op een fiets, en Laundr, een on-demand wasserette waarbij je kleren schoon en wel binnen een dag weer worden thuisbezorgd.

Delvry
Delvry is eveneens een startup uit Den Bosch en is vooralsnog ook alleen in deze regio actief. Het laat bestellingen binnen anderhalf uur afleveren bij klanten in Den Bosch. Dit jaar wordt gestart met de beta-testen in de Brabantse stad, maar er staat ook een proef in Amsterdam op het programma.

Al deze startups spelen handig in op de veranderde consumentenbehoeften. Men wil best vaker online bestellen, maar doordat er overdag wel gewoon gewerkt moet worden, is niet altijd iedereen thuis op het moment dat de pakketbezorger langskomt. Deze startups lossen dit op. Ze zijn er voor de consument die niet zo op de centjes let, maar die gewoon een vlekkeloze shopervaring wil. Die Nederlandse 1-uur-bezorgdienst komt er dus wel aan. Maar wanneer wordt dit landelijk opgepikt of stapt een grote webwinkel hier in?

Tags

Reacties