menu

De mooiste online etalages

In een wereld waar de consument producten enkel kan zien op een plat beeldscherm is de manier waarop je je product toont een heikel punt. Daarom hier wat voorbeelden van hoe het óók kan.

Indrukwekkend is de website van Asos.com. Deze webshop, waarvan de naam een afkorting is van As Seen on Screen omdat het oorspronkelijke idee van het bedrijf was om kleding gezien bij de sterren aan de man te brengen, biedt haar klanten de optie het product 360 graden te roteren. Door middel van muisbewegingen draai je het product in de rondte en kun je het van alle kanten bekijken. Daarbij ontbreekt ook een zoomfunctie niet en is van veel kledingstukken een catwalkfilmpje aanwezig.

Ook het Amerikaanse Ebags maakt veel gebruik van video. Op deze website zijn veel filmpjes te zien waarin tassen getoond worden met een korte uitleg erbij. Niet alleen handig voor de toelichting, je krijgt zo ook een idee van de ware grote en vorm van de tas doordat je hem in verhouding ziet met de persoon die de tas toont.

Ons eigen Wehkamp.nl doet het ook niet slecht. Door de muis over het product te bewegen zie je een kader met uitvergrote delen van het product. Kledingstukken worden daarbij ook niet plat of door een model getoond, maar weergegeven alsof het gedragen wordt door een onzichtbare persoon. Hierdoor zie je de pasvorm goed en blijft het overzichtelijk omdat er geen model is dat de aandacht afleidt of delen van het kledingstuk aan het zicht onttrekt.

 

Wellicht de allerleukste oplossing voor het tonen van de pasvorm komt van het Engelse Knickerpicker.com. Deze lingerieshop geeft de keuze uit verschillende modellen met allemaal een ander figuur. Kies het figuur dat het meeste lijkt op het jouwe en laat het model de producten voor je aantrekken. Zo maakt Knickerpicker lingerieshoppen zelfs voor mannen een feest. Nieuwste aanwinst is de jog-functie, waarmee je het model kan laten joggen om te zien of de sportbeha van je keuze wel genoeg schokdempend werkt. Meer leuke gadget dan echt functioneel, maar creatief is het wel.

En dan is daar nog Amazon. De ecommerce gigant geeft je de mogelijkheid de eerste paar bladzijden van de meeste van haar boeken in te zien. Alsof je door een boekenwinkel loopt en enkele boeken even inkijkt.

Leuke oplossingen die aantonen dat veel webwinkels al lang niet meer onderdoen voor echte winkels. En je hoeft in ieder geval ook niet meer zelf uit de kleren.

 

Tags

Reacties