Mobiel verantwoordelijk voor 29% van alle online betalingen

Mobiel verantwoordelijk voor 29% van alle online betalingen

Van alle online betalingen die er in het tweede kwartaal van 2015 plaatsvonden, gebeurde 28,7% vanaf een mobiel apparaat zoals een smartphone of tablet. Ongeveer een derde daarvan gebeurde vanaf een iPhone. Des te meer reden om een webwinkel te hebben die mobiele betalingen moeiteloos kan aanbieden!

Adyen heeft weer haar Mobile Payments Index uitgebracht, waarin het data van haar wereldwijde klantenkring analyseert. Zo blijkt dat iPhones nu goed zijn voor 35,6% van alle browser-gebaseerde betalingen die plaatsvinden vanaf een mobiel apparaat. Dat komt overeen met 10,2% van alle online transacties wereldwijd. iPads daarentegen zijn wat minder populair geworden. Domineerde dit Apple-product de mobiele betalingsscene nog met een marktaandeel van bijna 50% in maart 2013, nu zijn transacties via de iPad goed voor nog maar 28,5% van alle browser-gebaseerde mobiele transacties. Android-mobieltjes moeten het doen met een iets lager marktaandeel: 28,3%.

Het totale aandeel van de mobiel in online betalingen steeg van 27,2% in het eerste kwartaal van 2015 naar 28,7% in het tweede kwartaal.

Adyen Mobile Payments Index Q2 2015

Voor het eerst keek Adyen ook naar de gemiddelde transactiewaarde per apparaat. Zo ontdekte het dat shoppers die kochten vanaf een iPad gemiddeld 104 euro per transactie uitgaven, terwijl dit voor mensen met een Android-tablet gemiddeld 84 euro is. Zo is er ook een klein verschil waarneembaar onder de smartphone-gebruikers: iPhone-eigenaren geven gemiddeld 75 euro uit per transactie en Android-bezitters 68 euro.

Gemiddelde transactiewaarde per apparaat

‘Apple Pay biedt kansen’
“De aanhoudende populariteit van de iPhone voor het doen van online inkopen en de hogere gemiddelde transactiewaarde voor iOS-gebruikers laten zien dat bedrijven, in het bijzonder ondernemingen die zichzelf als premium merk beschouwen, er goed aan doen om hun focus voornamelijk op deze waardevolle doelgroep te richten”, aldus Roelant Prins, de Chief Commercial Officer van Adyen. “Apple Pay wordt in steeds meer markten geïntroduceerd en biedt uitgelezen kansen voor bedrijven om op deze trend in te springen. Met Apple Pay kunnen zij iOS-gebruikers een soepele betalingservaring bieden.”

Overigens blijkt uit het onderzoek dat wanneer het aankomt op de aankoop van fysieke producten, mobiele shoppers nog wel de voorkeur geven aan de tablet: 19% van alle internetbetalingen voor dergelijke fysieke producten vond plaats vanaf een tablet, terwijl smartphones in 12% van de gevallen wordt gebruikt. Voor digitale producten is de smartphone wel favoriet (26% tegenover 8% voor aanschaffingen vanaf de tablet).

Gebruik van mobiele apparaten per productcategorie

Op het gebied van mobiele betalingen is Europa de nummer één. Hier vindt 30,4% van alle online betalingen plaats vanaf een mobiel apparaat, gevolgd door Noord-Amerika met 26,7% en Azië met 21,4%. Op ons continent blijkt het Verenigd Koninkrijk de absolute pionier. In het tweede kwartaal van 2015, gebeurde 44.8% van alle online betalingen vanaf een mobiel apparaat! De verwachting is dan ook dat minstens één op de twee online betalingen mobiel gebeurt vanaf medio 2016.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten