Webwinkelmarketing

Een webwinkel hebben is één ding, er geld mee verdienen is een tweede. Je moet een succesvolle marketing-campagne voor je webwinkel starten om bezoekers te krijgen. Mensen die vervolgens jouw producten komen bekijken en door je webwinkel heen bladeren en hopelijk uiteindelijk overgaan tot aankoop. Maar zonder goede webwinkelmarketing zal je nooit ontdekt worden en kun je dus niet verkopen.

5 vormen van webwinkelmarketing

Marketing is natuurlijk een aardig containerbegrip en er zijn ontelbaar veel ideetjes hoe je bezoekers naar jouw webwinkel kunt krijgen. Wij geven alvast de vijf meest voorkomende mogelijkheden, waarmee beginnende webwinkeliers van start kunnen gaan!

Zoekmachine-marketing
De bekendste marketingvorm voor webwinkels is het vindbaar worden in Google en andere zoekmachines. Omdat er in Nederland tienduizenden webwinkels zijn en er eigenlijk maar één bekende zoekmachine is, kan het wel eens moeilijk worden om hier werkelijk bezoekers uit te halen. Je moet eigenlijk een mooie top drie-notering behalen op trefwoorden waarin waarschijnlijk honderden concurrenten ook interesse hebben.

Maar als je een mooie niche hebt of goed bent in zoekmachine-marketing is dit verreweg de meest succesvolle marketingoplossing voor webwinkels. Door de hevige concurrentie kan het echter aan te raden zijn om ook de alternatieven eens te overwegen.

E-mailmarketing
Grote webwinkels halen vaak enorm veel omzet uit hun database van bestaande klanten. Dit doen ze door simpele actiematige e-mails op te zetten waarin bijvoorbeeld een nieuwe collectie wordt aangeboden, of het nieuwe seizoen van artikelen even wordt aangestipt. Dit zorgt direct voor grote bezoekersstromen naar de webwinkel.

Als jij net begonnen bent met je webwinkel, heb jij waarschijnlijk nog niet zo’n mooi adressenbestand opgebouwd. Maar je kunt er natuurlijk wel direct vanaf de start één opbouwen. Daarnaast kun je kijken of je misschien een ander bestand kunt inzetten. Bijvoorbeeld van een site die een vergelijkbare doelgroep heeft. Wil die misschien een kleine vermelding van jouw webwinkel maken in zijn eigen nieuwsbrief? Dan kan dat hartstikke goede webwinkelmarketing zijn!

Hoe je dat voor elkaar krijgt? Daar is eigenlijk maar één, simpele manier voor. Gewoon jezelf inschrijven op verschillende nieuwsbrieven en bekijken welke jou zelf interessant zou lijken als jij klant zou willen worden van jouw webwinkel. Vervolgens kun je die site een mailtje sturen en vragen wat de mogelijkheden zijn om genoemd te worden in hun nieuwsbrief.

Affiliate marketing
Als iemand jouw webshop aanraadt en jij krijgt daar klanten uit, dan wil je waarschijnlijk jouw ambassadeur wel een percentage van die omzet bieden. Die vorm, heet affiliate marketing. Je betaalt dan een commissie per verkoop die dankzij die link plaatsvindt. Soms een vast bedrag, meestal een percentage van de omzet en in zeldzame gevallen ook wel eens per klik naar je webwinkel. Hoeveel procent dit is, dat is helemaal aan jou. Maar hoe meer je biedt, hoe groter de kans dat bloggers, tijdschriften of website-eigenaren jouw webwinkel onder de aandacht willen brengen.

Affiliate marketing is goed te combineren met e-mailmarketing. Voor affiliate marketing kun je losse deals maken maar je kunt je ook aansluiten bij affiliatenetwerken. De bekendere spelers in deze branche zijn onder andere Daisycon, Tradetracker en Zanox. Bij hen zijn al heel veel bloggers, webmasters en website-eigenaren aangesloten waardoor jouw campagne direct een groot bereik kan krijgen. Daarnaast hebben zij de software voor de juiste statistieken om te ontdekken waar een bepaalde aankoop vandaan komt. Natuurlijk kosten deze bureaus zelf ook geld, dus het is alleen aan te raden met dit soort partijen in zee te gaan als je met grotere aantallen affiliates wilt samenwerken.

Reclamebanners als marketingstrategie
Om ontdekt te worden kun je reclame maken. Je kunt dat doen via zoekmachines maar je kunt er ook voor kiezen om banners in te kopen op relevante websites. Verkoop jij bijvoorbeeld babykleding dan kun je reclame gaan maken op sites die gaan over de opvoeding van jonge kinderen bijvoorbeeld. Op die manier bereik je snel jouw doelgroep. Op zo’n site is er natuurlijk een grotere kans dat op jouw banner wordt geklikt dan wanneer jij reclame maakt voor je babykleding op bijvoorbeeld een jongerenforum.

Banners zijn zeer geschikt voor branding, oftewel het creëren van naamsbekendheid en merk-herkenbaarheid. Het is in die zin vergelijkbaar met bijvoorbeeld reclame op TV of de radio. Kleinere bedrijven zijn vaak direct op zoek naar klanten en niet zo zeer in naamsbekendheid en dus hebben banners bij kleinere bedrijven soms een slechtere naam. Ze zouden te weinig kliks opleveren. Dat betekent echter niet dat reclame maken geen goede marketingvorm voor jouw webwinkel kan zijn. Probeer daarin creatief te zijn! Misschien kun je een gesponsorde tekst, een vermelding in een nieuwsbrief, of een prijsvraag kopen waarbij je artikelen uit jouw webwinkel als prijs ter beschikking stelt.

Contentmarketing
Wil je liever niet in de commerciële blokken maar juist in de redactionele delen van websites terugkomen? Dat houd je je bezig met contentmarketin. Dat kan heel professioneel met PR-bureaus en zo, maar als jij een gastblog bij een andere site hebt kun je dat al zien als een vorm van contentmarketing. Zeker als het bezoekers en klanten oplevert! Contentmarketing kan dus in de vorm van gastblogs, maar ook andere vormen van kennisdeling zijn natuurlijk mogelijk.

De bovenstaande vijf marketingvormen zijn de meest voorkomende mogelijkheden uit het marketingplan van startende webwinkeliers, maar met social media of je offfline aanwezigheid kun je natuurlijk ook van alles bedenken en combineren. Zo kun je contentmarketing los inzetten, maar misschien kun je er ook affiliates voor inzetten door hen content te leveren zodat ze makkelijker jouw webwinkel onder de aandacht kunnen brengen, of kun je content aanleveren aan sites die het weer in hun nieuwsbrief meesturen.

Op die manier zet je zowel affiliates, e-mail als content in voor jouw marketingstrategie. In veel gevallen is het combineren en juist het uniek maken van jouw marketingplan vaak de beste oplossing.