menu

De kleinste Twinkle100-shops en bezorging

De kleinste Twinkle100-shops en bezorgingEen essentieel onderdeel van het online-winkelproces is de bezorging. Je krijgt immers geen tevreden klanten zonder een naadloze bezorging te leveren. Voor kleinere webwinkels is het soms echter zoeken naar een passende combinatie van goede bezorging en lage kosten. We vroegen ons dan ook af hoe de ‘bottom 10’-webwinkels het op het gebied van bezorging doen.

We keken hiervoor naar de winkels die op de laatste tien plekken staan genoteerd in de Twinkle 100 van 2012. Het gaat hier dus om de webwinkels van Fleurop, Van den Assem, Interadius, KommaGo (voorheen Netwerkshop), De Persgroep, take IT now, Yves Rocher, ReplaceDirect, Hunkemöller en Kixx Online.

 

Van de tien onderzochte webwinkels zijn er maar vier die ‘vandaag besteld, de volgende dag in huis’ aanbieden bij voorradige artikelen. In totaal zes webwinkels zouden in de praktijk de volgende dag kunnen leveren. En dat terwijl het snel kunnen leveren van bestellingen juist een van de voornaamste redenen is waarom de consument van tegenwoordig een webwinkel boven een stenen winkel zou prefereren. Als je als webwinkel wilt dat de consument liever bij jou of je branchegenoten koopt dan in een stenen winkel, dan moet je er natuurlijk wel voor zorgen dat je bestellingen snel geleverd kunnen worden.

Klant heeft weinig te kiezen
In dat licht is het ook enigszins teleurstellend te noemen dat acht van de tien webwinkels de klant niet zelf de dag van bezorging laten kiezen. De twee webwinkels uit dit onderzoek die het wel doen zijn  bloemenverkoper Fleurop en elektronica-accessoireverkoper ReplaceDirect. In het eerste geval, dat van Fleurop, is zoiets logisch te noemen en ligt het in de lijn der verwachting. Maar een webwinkel die accessoires verkoopt voor elektronica hóéft zo’n service niet per se aan te bieden. Dat doen ze echter wel. Al zetten we zo onze vraagtekens bij hoeveel vrijheid je als klant van ReplaceDirect nou écht hebt in het kiezen van een bezorgtijd:

Wat ook opvalt is dat alle webwinkels het mogelijk maken om een bestelling te plaatsen en te betalen zonder daarvoor een account te hoeven aanmaken… met uitzondering van Yves Rocher, zo bleek. En zoiets is toch alles behalve klantvriendelijk te noemen. Ook zijn er maar weinig webwinkels die de klant de optie aanbieden om de bestelling op te halen in een winkel, bij een (Kiala-)ophaalpunt of gewoonweg op het kantoor van het bedrijf. Interadius en ReplaceDirect bieden de optie aan om de bestelling op te halen bij hen op kantoor, terwijl Hunkemöller de klant de bestelling laat ophalen bij een Kiala-punt.

Van den Assem en sinds kort ook KommaGo zijn de enige uit het lijstje die standaard gratis verzending aanbieden. Andere webwinkels bieden pas gratis verzending aan bij een bepaald bestelbedrag of vragen 1,95 euro, bijna vier euro of zelfs €8,50. Maar dat laatste bedrag is afkomstig van Fleurop, dat met de bezorging van bloemen anders te werk moet gaan dan de gemiddelde webwinkel. Er is ook nog een groot verschil op het gebied van retouren. Het terugsturen van een bestelling kan wel (wederom met uitzondering van Fleurop, dat aan bederf onderhevige producten verzendt), maar kost de klant bij de ene webwinkel wel verzendkosten terwijl het bij de andere geheel gratis is. Sommigen bieden zelfs aan om de terug te sturen producten gratis op te halen bij de klant thuis.

Tags

Reacties