De invloed van de feestdagen op de retail

De invloed van de feestdagen op de retailZoals ieder jaar publiceerde de National Retail Federation in Amerika ook dit keer weer hun ‘forecast’ over de naderende feestdagen. En men is lichtelijk optimistisch. Een omzetgroei van 3,9 procent wordt verwacht, daar waar het gemiddelde de afgelopen tien jaar op 3,3 procent lag. De omzet uit ecommerce zal naar verwachting de 80 miljard dollar passeren.

NRF maakte een infographic over de invloed die de feestmaanden november en december hebben op de retail. En die invloed is groot! Zo zijn de feestmaanden november en december goed voor bijna een vijfde van de jaarlijkse omzet in deze industrie. Het zogeheten feestdagenseizoen kan voor een enkele winkelier soms zelfs tot veertig procent van de jaarlijkse omzet bepalen.

Ecommerce-groei van 15 procent
Ecommerce is volgens de voorspellingen van Shop.org goed voor bijna 14% van de omzet die in november en december naar verwachting zal worden gehaald. Dat is al met al toch een groei van zo’n 15 procent in vergelijking met het aandeel van de ecommerce in de totale retail een jaar geleden.

“‘Online’ en ‘mobile’ blijven een groeigebied voor retailers”, aldus NRF-president Matthew Shay. “In deze economische tijden gaan prijsbewuste consumenten het web op om hun research te doen en zo waar voor hun geld te krijgen. Naast het opzoeken wat anderen online zeggen over producten en cadeautjes dit feestdagenseizoen, gaan consumenten ook de ‘koop online, haal offline op’-optie benutten en de apps en mobiele websites van winkels bezoeken om zoiets speciaals voor hun familie en vrienden te vinden.”

De Amerikaanse consument spendeerde in 2012 gemiddeld zo’n 750 dollar tijdens het feestdagenseizoen, terwijl de totale verkoop dat jaar 579 miljard dollar bedroeg. Voor dit jaar wordt een omzetrecord van 602 miljard dollar verwacht. Volgens Shay zijn winkeliers over het algemeen optimistisch over het naderende feestdagenseizoen. Ze hopen dat politieke debatten over overheidsbestedingen en het schuldenplafond niet de economische vooruitgang die ze tot nu toe hebben geboekt teniet doen.

Klik voor grotere afbeelding

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten