menu

De (e)commerce trends van 2014

De (e)commerce trends van 2014De webwinkel an sich is volwassen geworden. Maar de wereld waarin deze webwinkels opereren verandert constant. Webwinkelsoftware-aanbieder ePages ging samen met Hamburg@work om de tafel zitten en bracht de (e)commerce-trends van 2014 op een fraaie manier in kaart.

ePages heeft het project ‘Next in Commerce‘ genoemd. Commerce dus, niet ecommerce. Maar dat is een bewuste keuze, want volgens hen is shoppen steeds meer een ervaring geworden die op elk moment en op elke plek kan plaatsvinden. “De fusie tussen online en offline retail is in een stroomversnelling geraakt.”

Met het project wil ePages laten zien wat de retailindustrie in de toekomst kan doen opschudden. Of het nu gaat om innovatieve omnichannel-players die het klanten mogelijk maakt om moeiteloos via alle mogelijke kanalen te kopen, of om pioniers die hun stenen vestigingen perfect koppelen aan de online winkels en vice versa. De site is opgedeeld in diverse categorieën, van ‘visual commerce’ tot returns processes’ en van ‘speed retail’ tot ‘data based business’.

Visual commerce
Volgens de twee partijen zal ecommerce visueler worden. “In de toekomst kan de zoektocht van de klant beginnen met een op afbeeldingen gebaseerde zoekopdracht. Een willekeurig gefotografeerde leren jas kan het doel worden van een spontane shopmiddag.” Als voorbeelden van visual commerce geeft Next in Commerce onder andere de app PhotoiD die Nike in samenwerking met Instagram heeft gemaakt. Gebruikers kunnen op een interactieve manier hun toekomstige Air Max-schoenen samenstellen door een foto te selecteren van hun eigen Instagram-profiel, waarna de app de kleuren van die foto toepast op het ontwerp van de schoenen. Een ander treffend voorbeeld van visual commerce is O’Share, een samenwerking tussen mode-netwerk Clozette, Rakuten en de visuele zoekmachine ViSenze. Gebruikers kunnen online kleding vinden door foto’s van outfits te uploaden.

Mcommerce
Mcommerce is natuurlijk geen nieuwe trend meer. Met de komst van steeds snellere en goedkopere smartphones en tablets heeft de consument ook het online shoppen vanaf die apparaten ontdekt en omarmd. Maar ecommerce op een mobiel apparaat hoeft natuurlijk niet een één-op-één-kopie te worden van ecommerce vanaf een desktop. Met de mobiel is er zoveel meer mogelijk, doordat de gebruiker bijvoorbeeld vaak onderweg is.

Zo is er de app TurnHills die je op de mobiel gemakkelijk laat windowshoppen. Je kan een persoonlijk wensenlijstje aanmaken, favoriete winkels terugvinden op een kaart, prijzen vergelijken en je volgende shopmoment uitplannen. Of wat te denken van Abalo, dat gebruikers betaalt om te kijken naar de advertenties die worden getoond in het ‘lockscreen’ van de mobiel. De producten die worden getoond kunnen gelijk online besteld worden, mocht de gebruiker dat willen!

En zo heeft Next in Commerce meer leuke trends, startups en interessante apps verzameld, die laten zien dat de ecommerce-industrie echt volop in beweging is en dat er nog zoveel moois mogelijk is. Het ene idee zal wat meer tijd nodig hebben om echt aan te slaan bij het grote publiek, terwijl we bij het andere idee gelijk enthousiast worden en niet kunnen wachten om het te gaan gebruiken. Blader de site eens door en wie weet pas jij een van deze trends binnenkort toe in jouw webwinkel!

omnichannel

Tags

Reacties