menu

De cookiewet: wat kun je doen?

De cookiewet: wat kun je doen?Sinds deze week is de nieuwe Telecomwet ingegaan, informeel ook wel bekend als de cookiewet. Nederlandse websites zijn nu verplicht om bezoekers te informeren over de cookies die ze plaatsen en gebruiken én ze moeten expliciet om toestemming vragen voor het plaatsen van niet-functionele cookies. Irritant, maar wat kun je doen?

Een cookie is voor de meeste webwinkeliers geen onbekende. Haast iedere website maakt immers gebruik van deze kleine tekstbestandjes die bij een bezoek naar de computer van de bezoeker worden gestuurd en daar opgeslagen. Zo’n cookie kan de bezoeker helpen, want het zorgt er onder andere voor dat de site diens browser herkent. En veel sites zouden niet eens meer goed kunnen functioneren of de juiste diensten kunnen aanbieden als ze geen cookies kunnen/mogen gebruiken.

Geen toestemming voor onthouden winkelwagen
Met de nieuwe Telecomwet zijn er wel enkele uitzonderingen waarop er geen toestemming gevraagd hoeft te worden. Zo mogen de browserinstellingen van de bezoeker zonder toestemming gebruikt worden en vallen ook cookies die ‘noodzakelijk zijn voor de elektronische communicatie en functionaliteiten van een website’ onder de uitzonderingen. Voor cookies die nodig zijn voor bijvoorbeeld het onthouden van producten in een winkelmand of de inlogstatus is dus géén toestemming nodig.

Tot zover de Europese wetgeving. Die van Nederland is iets strenger, ook al was dat voor de eventuele boete van de Europese Commissie helemaal niet nodig geweest. De Nederlandse regels omtrent het informeren en toestemming vragen zijn dezelfde als de Europese, met als grootste (en meest irritante) verschil dat websites in Nederland een bezoeker bij zijn eerste bezoek expliciet om toestemming moet vragen voor het plaatsen van cookies. En zoiets bevordert natuurlijk niet de klantvriendelijkheid en toegankelijkheid van een website.

Duidelijk informatie over cookies plaatsen
In de praktijk komt het erop neer dat iedere website in Nederland de bezoekers duidelijk moet informeren over welke cookies zij plaatsen, met welk doel zij die plaatsen, welke informatie er met de cookies wordt verzameld en hoe lang die informatie blijft opgeslagen. Al deze informatie mag overigens gewoon aan het privacy-statement worden toegevoegd, hiervoor is bijvoorbeeld geen duidelijke popup op de homepage noodzakelijk. Maar voor het om toestemming vragen dient er wel een duidelijke boodschap aanwezig te zijn op de website. Dit kan door middel van een pop-up, maar ook bijvoorbeeld met een i-frame of banner.

Je snapt dat al deze regeltjes bij veel website-eigenaren en webwinkeliers in het verkeerde keelgat zijn geschoten. Al was het alleen maar omdat het voor sites die gebruikmaken van met afbeeldingen gevulde gebruikersreacties of embedded YouTube-filmpjes onmogelijk is om nog normaal te functioneren als de cookies geblokkeerd worden. Het is dan ook de voornaamste reden waarom een grote site als FOK! bezoekers de toegang tot de site ontzegt als zij ervoor kiezen om de cookies niet toe te staan. Hoogst irritant voor de gebruiker, maar wel begrijpelijk vanuit het standpunt van de website-eigenaren gezien.

Cookies in de praktijk
Nu is de beslissing van FOK! wel een van de meer rigoureuze onder de Nederlandse websites, maar wat nou als bezoekers op andere sites de cookies niet accepteren? Dat zou betekenen dat er dan dus bijvoorbeeld ook geen cookie van Google Analytics op de computer van de bezoeker geplaatst mag worden en dit kan weer verstrekkende gevolgen hebben voor de websitestatistieken en als gevolg daarvan voor de advertenties die op de site verschijnen. Je snapt, er zijn weinig websites in Nederland die op deze Telecomwet zitten te wachten.

Cookie-tools voor op je website
Maar of je er op zit te wachten of niet, de cookiewet is inmiddels een feit en juridisch zit je dus fout als je wel cookies gebruikt, maar niet om toestemming vraagt. Of je nu wilt of niet, je zult er als webwinkel meestal ook wel aan moeten geloven. Webwinkeliers zijn zelf verantwoordelijk voor hun website en moeten dus zelf zien te voldoen aan de nieuwe regels omtrent het toestemming vragen om cookies te kunnen plaatsen.

De cookiewet is nog jong (sinds 5 juni), maar er zijn al wat spelers in de webwinkelsoftware-wereld die stappen hebben ondernomen. BiedMeer, die de laatste tijd vaker vooraan staat met nieuwe technologische ontwikkelingen, heeft bijvoorbeeld al een faciliteit geïntroduceerd om te kunnen voldoen aan deze wetgeving. Klanten kunnen in het administratie-paneel een optie aanzetten waardoor bezoekers eerst de cookies moeten accepteren, voordat er bijvoorbeeld tracking cookies (gebruikt voor onder andere Google Analytics) op de computer worden geplaatst. Een voorbeeld hiervan in de praktijk is te zien bij Fietsenexpress.nl:

 

Cookiewet een kans voor brancheorganisaties
Andere webwinkelsoftware-aanbieders zullen snel moeten volgen. Voor webwinkels die zelfstandig de webwinkel hebben opgezet, bieden allerlei brancheorganisaties hulp. Zo heeft de DDMA, de Dutch Dialogue Marketing Association een uitgebreide handleiding Cookiewet gepubliceerd. “In deze handleiding wordt een vertaalslag gemaakt van de juridische materie naar de Nederlandse beroepspraktijk.” De handleiding is hier te downloaden. Het Schotse bedrijf Civic heeft ‘Cookie Control’ ontwikkeld, een gratis tool die geleverd wordt met plugins voor Drupal, WordPress en Magento.

De nieuwe cookiewet: Werk jij al legaal?

Tags

Reacties