menu

De Chinezen komen eraan!

De Chinezen komen eraan!De Europese ecommerce-markt wordt regelmatig vergeleken met die van Amerika, maar misschien moeten we onze focus verleggen naar het verre oosten. Naar China om precies te zijn. Want daar wordt de ecommerce, onder leiding van gigant Alibaba, steeds meer volwassen. Een definitieve uitbreiding over de grens valt niet uit te sluiten. En wie houdt ze dan nog tegen?

Alibaba’s voorzitter en voormalig ceo Jack Ma sprak de verwachting uit dat de omzet van Alibaba Group de omzet van de gehele ecommerce-markt in Amerika zal overtreffen aan het eind van dit jaar. Eén ecommerce-bedrijf dat straks meer omzet genereert dan heel Amerika online!

De ecommerce-verkopen in Amerika stegen dit jaar met zo’n 15,9% tot 225 miljard dollar, daar waar het in 2012 nog om 194 miljard dollar ging. Ter vergelijking, de Europese ecommerce-omzet steeg net wat sneller, met 16,6% naar 302 miljard dollar (was 260 miljard in 2012). Maar ondanks die lovenswaardige groei van ons continent, moeten we onze situatie misschien niet meer enkel met die van Amerika vergelijken, maar moeten we ook China in de gaten houden. Al helemaal omdat in die ecommerce-branche natuurlijk nog veel meer groei valt te behalen, in vergelijking met de ecommerce-markten in Europa en Amerika die op zekere hoogte al een bepaalde vorm van volwassenheid hebben bereikt.

Nu leveren de meeste grote Chinese webwinkels al aan consumenten van over de grens, maar écht actief zijn ze buiten Azië niet. Maar wat nu als ze op een bepaald moment besluiten dat wél te doen? Hoe veel groter kan een Alibaba dan nog worden? En is het gek om als Chinees bedrijf in Amerika of Europa gevestigd te zijn? Zijn we met z’n allen niet al decennia lang producten ‘made in China’ gewend?

Dat mag wel zo zijn, persoonlijk denken we dat het nog wel wat voeten in de aarde zal hebben voordat een Chinese webwinkel zich succesvol in Amerika kan vestigen. Uiteindelijk blijft de gemiddelde Amerikaan toch vrij chauvinistisch ingesteld. Een product dat ‘made in China’ is, is prima, want dat valt toch niet op, maar wat als dat artikel via een webwinkel wordt besteld met een Chinese naam, een Chinese CEO, een Chinese achtergrond en een keur aan Chinese klanten? Zal ‘de Amerikaan’ er dan nog steeds willen bestellen?

In Europa speelt dit wat minder mee en als we ons geld moeten zetten op een van deze uitbreidingsmarkten, dan denken we toch dat een Alibaba of een andere grote Chinese ecommerce-speler meer kans van slagen heeft in het van oudsher over de grenzen kijkende Europa. Mochten ze hier naartoe komen, dan is de logische vervolgvraag wat dat gaat doen voor de huidige verhoudingen en grote ecommerce-spelers.

Tags

Reacties