menu

De 10 valkuilen van een webwinkelier

Soms is het verstandig om je website eens kritisch te bekijken. Werkt alles nog wel optimaal en zijn er aanpassingen die je een betere conversie op zouden kunnen leveren? Hier de tien belangrijkste valkuilen die je in de gaten moet houden!

1. Te langzaam
De internetgebruiker anno 2010 is veeleisend. De gemiddelde internetter wacht niet langer dan enkele seconden tot een site geladen is, en shoppers haken zeker af als je site te langzaam is. Juist de snelheid en het gemak van online winkelen is wat het voor veel mensen aantrekkelijk maakt online te kopen, en als je geen perfect lopende en gebruiksvriendelijke website hebt zul je klanten en verkopen mislopen.

2. Verstopte verzend- en betaalinformatie
Iedere online shopper wil voor het doen van een aankoop weten hoeveel verzendkosten hij gaat betalen, wanneer hij het product kan verwachten en hoe de betaling in zijn werk gaat. Bovendien wekt heldere, gemakkelijk te vinden informatie vertrouwen bij de klant.

3. Geen optimale beveiliging
Veiligheid is nog steeds een hot issue in online shoppen. Klanten willen er zeker van zijn dat betalen via je webwinkel goed beveiligd is en zaken als vastlopende pagina’s tijdens het betaalproces zijn dodelijk voor het vertrouwen in je webwinkel.

4. Een onoverzichtelijk doolhof
Vooral als je veel verschillende producten aanbiedt is het zaak deze overzichtelijk weer te geven, zodat je bezoeker snel kan vinden wat hij zoekt. Zorg voor een heldere navigatie met een duidelijk menu en een gemakkelijk selectiesysteem voor de producten. De gemiddelde online shopper wil niet te lang besteden met het zoeken naar een artikel of informatie en zal je website verlaten als hij ‘verdwaalt’

5. Geen productsuggesties
Wanneer je je klanten geen productsuggesties doet laat je een grote kans liggen! Koopt een klant een nieuwe televisie? Dan wil hij er misschien ook wel een nieuwe dvd-speler bij. En die ene ketting uit je collectie zou prachtig staan bij de oorbellen die een klant bij je wil gaan kopen. Geef klanten aanraders en vertel ze wat je nog meer hebt, geen enkele klant vindt dit vervelend en je kunt er heel wat meer door verkopen.

6. Een design uit de jaren ’90
Een ouderwetse website die eruit ziet alsof je al jaren geen zaken meer doet geeft geen goede indruk. Als je website er niet fris en fruitig uitziet zullen klanten je webwinkel minder snel vertrouwen en waarschijnlijk ook niets aanschaffen.

7. Verstopte of geen contactinformatie
Online shoppers willen weten bij wie ze terecht kunnen met hun vragen. Juist het contact met de klant is belangrijk als webwinkelier, omdat het niet vanzelfsprekend is. De klant kan niet even de winkel inlopen om iets te vragen, maar zal hier soms wel behoefte aan hebben. Maak contact daarom net zo gemakkelijk als het zou zijn als je een offline winkel had. Met duidelijke contactinformatie en een goede bereikbaarheid.

8. Geen goede zoekfunctie
Een overzichtelijke site is belangrijk, maar ook een goede zoekfunctie mag niet ontbreken. De klant wil gericht kunnen zoeken en geen tijd verspillen met het bekijken van je gehele assortiment. En een zoekfunctie die niet de juiste resultaten vindt is zo mogelijk nog erger dan geen zoekfunctie. Denk er maar eens over na: een klant wil een product kopen dat jij verkoopt, maar denkt door de verkeerde resultaten in de zoekfunctie dat je het niet verkoopt en gaat naar de concurrent waar het product wel vindbaar is!   

9. Slechte productfoto’s
Een klant wil weten wat hij koopt, en hij kan het product niet even oppakken, voelen en omdraaien. Daarom zullen je productfoto’s van een perfecte kwaliteit moeten zijn, met close-ups en foto’s vanuit verschillende oogpunten. Als je de mogelijkheden er toe hebt zijn productvideo’s voor veel producten nog beter.

10. Zoekmachine optimalisatie
Klanten komen niet toevallig langs je webwinkel en nemen even een kijkje, zoals dit bij offline winkels gebeurt. Zoekmachines zijn als het ware online winkelstraten en via zoekmachines komen klanten terecht in je winkel. Wanneer je webwinkel niet optimaal vindbaar is in Google dan zullen heel veel klanten je winkel nooit vinden. Zoekmachine optimalisatie kan dan ook een groot verschil maken. Zorg ervoor dat je teksten, productomschrijvingen, trefwoorden, domeinnaam en links goed te vinden zijn binnen de zoekmachine. 

Persoonlijke hulp? Laat ons als professionals in zoekmachine teksten, Online Tekstschrijvers.nl, je webwinkel bekijken.  

 

Tags

Reacties