Combined Shape menu

Cross-border in 2015, wat te doen?

Cross-border in 2015, wat te doen?Wordt het 2015 dan eindelijk het jaar waarin je zaken doet over de grens? Het lijkt er in ieder geval op dat het nooit makkelijker is geweest om aan buitenlandse klanten te verkopen. En ergens mag het ook wel wat vaker gebeuren, want wij Nederlanders importeren online meer dan dat we exporteren.

Uit een whitepaper van Adyen blijkt dat handelsbalans van Nederland in 2013 op het gebied van ecommerce negatief was. Er werd voor 385 miljoen dollar meer geïmporteerd dan geëxporteerd. En dat terwijl in hetzelfde jaar landen als het Verenigd Koninkrijk (+1,19 miljard dollar) en Duitsland (+35 miljoen dollar) een positieve balans kunnen overleggen. Veel webwinkeliers in deze landen hebben dan ook succesvol weten uit te breiden buiten hun lokale afzetmarkt.

Cross-border ecommerce groeit harder
De crossborder-tak van de ecommerce in Europe werd in 2013 geschat op 44 miljard euro, wat neerkomt op een aandeel van meer dan 12% van de totale ecommerce-industrie in Europe. Verder wordt verwacht dat deze tak tussen 2013 en 2018 significant sneller zal groeien (21% per jaar) in vergelijking met binnenlandse ecommerce (9% per jaar). Een interessante markt dus.

De horizontale as laat de grootte van elke ecommerce-industrie zien als percentage van de totale B2C-ecommerce in Europa, terwijl de verticale as het percentage laat zien van consumenten die producten of diensten online hebben aangeschaft bij een website buiten hun eigen land (dus bijvoorbeeld een Belg die shopt bij een .nl- of .fr-website).

Nederland zit in deze grafiek qua cross-border shoppen onder landen als Duitsland, Ierland, België en Zwitserland, maar boven Denemarken, Zweden en Italië. Qua marktaandeel van de lokale ecommerce in de Europese ecommerce, moet Nederland landen als Italië, Spanje, Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk voor zich dulden.

Duitsland en België open landen en het overwegen waard
Volgens Adyen behoren Nederlanders hiermee tot de consumenten die het meest open zijn voor het bestellen over de grens. “Webwinkels zouden als eerste de meest open landen – Duitsland, Zwitserland, België, Ierland en Nederland – moeten overwegen als ze aan uitbreiding denken”, zo stelt consultbedrijf Edgar Dunn & Company.

Als Nederlandse webwinkelier kun je dus het beste kijken naar dat rijtje. En wat dan gelijk opvalt is dat twee van die landen, Duitsland en België, ook onze buurlanden zijn. Een uitbreiding van jouw webwinkel naar die twee landen is waarschijnlijk dus al wat makkelijker dan uitbreiden naar Zwitserland of Ierland.

In de whitepaper werd ook gekeken naar de grootte van de lokale ecommerce markt, afgezet tegen de “easy of doing business”-index, gebaseerd op data van de World Bank. Volgens deze tabel kunnen de onderzochte landen in drie groepen worden opgedeeld. Er is een groep van Hong Kong, Nieuw-Zeeland en Singapore waar het ondernemingsklimaat het makkelijk maakt om er zaken te doen, maar waarbij de markt wel wat klein is. Er is een groep van Nederland, Finland en Zweden die ook makkelijk zijn om er naar uit te breiden én die qua markt ook wat groter zijn. En er is een groep van Italië en Argentinië waarbij er wel een grote markt is, maar waarbij het lastiger is om die binnen te treden met je webwinkel.

Al deze dingen in overweging genomen, lijkt het er dus op dat Nederland sowieso een goed land is voor buitenlandse webwinkeliers om ook actief in te zijn, maar dat je als Nederlandse webwinkelier dus naar die andere open landen moet kijken. Dat zou dan zijn: Duitsland, België, Ierland of Zwitserland. En qua landen waar het makkelijk zaken doen is komen daar Finland en Zweden ook nog bij.

België, Duitsland of Scandinavië
De eerste logische stap lijkt ons België, aangezien die van alle landen toch het meest op die van ons lijkt, qua taal, cultuur en logistiek. Duitsland zou ook een serieuze optie kunnen zijn, ware het niet dat deze ecommerce-industrie wel érg groot en volwassen is en het voor de wat kleinere spelers dus lastig kan zijn om hier voet aan de grond te krijgen. Een uitstapje richting het hoge noorden (Finland of Zweden) zou dus ook kunnen. Ierland en Zwitserland lijken ons in eerste instantie wat minder relevant, omdat die landen wellicht goed openstaan voor bestellen over de grens, maar dat dat in hun geval vooral de buurlanden (respectievelijk het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk) betreft.

Tags

Verder lezen

Reacties