menu
Cross-border ecommerce

Cross-border ecommerce en ‘premium’ versnellen groei

Als webwinkeliers harder willen groeien, zouden ze zich eigenlijk op cross-border ecommerce moeten richten of meer premium producten en diensten aanbieden. Dat is de belangrijkste conclusie uit een nieuw rapport van DHL waarin het de belangrijkste groeikansen voor webwinkeliers onderzoekt.

In het rapport, met de titel ‘The 21st Century Spice Trade: een gids voor cross-border e-commerce mogelijkheden’, verwacht DHL dat producenten door middel van cross-border ecommerce 30 procent sneller kunnen groeien dan andere retailpartijen. Maar over de grens verkopen is niet alleen interessant voor producenten, maar eigenlijk voor de gehele ecommerce-industrie. Cross-border online retail zal tot 2020 namelijk naar verwachting twee keer zo snel groeien in vergelijking met binnenlandse ecommerce.

“Het rapport laat zien dat cross-border winkelen groeikansen biedt die retailers in geen enkele andere markt kunnen vinden”, zo schrijft DHL. “Online retailers zullen hun verkopen met gemiddeld 10 tot 15 procent zien groeien wanneer zij producten en/of diensten internationaal gaan aanbieden.”

Verwachte cross-bordergroei per type retailer.
Verwachte cross-bordergroei per type retailer.

Premium producten en diensten aanbieden

DHL gelooft dus in cross-border, maar denkt ook dat webwinkeliers op een andere manier sneller kunnen groeien de komende jaren. En wel door het aanbieden van premium producten of diensten. Retailers die bijvoorbeeld snelle bezorging in hun webwinkel aanbieden, groeien volgens DHL’s data gemiddeld 1,6 keer zo snel als spelers die dit niet doen.

‘Elk product kan premium worden’

Volgens CEO Ken Allen kan in potentie elk product doorontwikkeld worden naar premium. “Zowel door luxere uitvoeringen van hogere kwaliteit te maken als door het bieden van extra services voor veeleisende klanten”, zo zegt hij. De CEO denkt ook dat de mogelijkheid om ‘wereldwijd’ en ‘premium’ te denken er is voor vrijwel alle retailers in alle markten.

Infographic van DHL over cross-border ecommerce

Tags

Verder lezen

Reacties