Coolblue stopt abrupt met advertenties

Coolblue stopt abrupt met advertenties

Sinds vijf dagen werken de affiliate-links naar Coolblue niet meer, zijn ze gestopt op de meeste prijsvergelijkers en bijna niet meer actief met advertenties op Google. Een officiële reden voor deze beslissing is niet gegeven, maar opmerkelijk is het wel. Wat is er aan de hand?

Het lijkt er dan ook op dat het stopzetten van de affiliate-links en andere marketingvormen een abrupte beslissing is van hogerhand. En niet een besluit dat Coolblue al lang geleden heeft besloten, maar is vergeten correct te communiceren.

Niet meer te vinden in Google of op Tweakers

Op Webwinkel Community loopt een topic over de kwestie die al sinds donderdagmiddag gaande is. De aanleiding daarvoor lijken affiliate-links, al heeft het ook al opgemerkt dat andere marketingkanalen van Coolblue dicht lijken te zijn. Want ook in Google blijken er geen advertenties meer van de retailer getoond te worden. En Coolblue is plots ook niet meer terug te vinden in de prijsvergelijkers van Tweakers en Hardware.info, terwijl ze op Kieskeurig.nl alleen nog maar voorkomen met wasmachines.

Op social media zijn mensen benieuwd of het een bewuste keuze is. De keuze om met prijsvergelijkers te stoppen zou nog kunnen voortkomen uit een test om te zien in hoeverre het merk van Coolblue sterk genoeg is. Maar het feit dat alle affiliate-links uit het niets zijn gestopt, zonder welke vorm van communicatie dan ook, mag op zijn minst opmerkelijk worden genoemd.

Op vrijdag, een volle dag later, had nog niemand die zich als affiliate bij de omnichannel-speler had aangemeld een reactie ontvangen met de precieze reden van de shutdown.

Geen van de affiliates kreeg een reactie met de precieze reden van de shutdown.

‘Tijdelijke stop van betaalde online kanalen’

Een anonieme reageerder op Webwinkel Community die contact heeft opgenomen met Coolblue zegt dat telefonisch werd verteld dat er een tijdelijke stop was van alle betaalde online kanalen. Wel zouden die kanalen weer terugkomen, al kon niet verteld worden wanneer. “In ieder geval niet over een paar dagen.” Daarna zou Coolblue weer verder willen gaan met affiliate marketing.

Dus samenvattend: Coolblue stopt met affiliate marketing, vergelijkingssites en betaalde Google-advertenties, licht niemand van tevoren in maar zegt wel dat de kanalen terugkomen, maar niet binnen een paar dagen.

Heeft Coolblue een voorraadprobleem?

Het abrupt stoppen met Google Ads kan nog een menselijk foutje zijn, maar het stopzetten van meerdere kanalen is blijkbaar echt een keuze. Het zou een financieringsprobleem kunnen zijn maar ons klinkt het meer als een voorraadprobleem. Iets wat ook bevestigd wordt door de prijsschommelingen die men op social media veelvuldig tegenkomt. Coolblue krijgt niet genoeg producten binnen, moet het doen met de voorraad die ze hebben en om dat binnen de perken te houden, stoppen ze tijdelijk met het promoten van de producten via affiliates, Google en prijsvergelijkers.

Corona-virus?

Mocht er gedoe zijn met één leverancier, dan is de abrupte marketingstop alsnog een vrij drastische stap. Dus het betreft waarschijnlijk meer toeleveranciers. Zou het Corona-virus er misschien mee te maken hebben?

Update 17:00

Op Twitter en andere sociale netwerken gonst het inmiddels van de geruchten. Ook een overname van bijvoorbeeld Amazon wordt geopperd als reden voor de abrupte marketingwijziging en de radiostilte. Tegenover het FD ontkent Coolblue-oprichter Pieter Zwart dat er sprake is van een overname. “Ik heb een donkerbruin vermoeden dat iemand je in de maling neemt.”

Update 17:20

Er lijkt eindelijk duidelijkheid over de hele Coolblue-kwestie. Affiliates hebben een mail ontvangen. Hierin zegt Coolblue te hebben besloten om de verkopen te temperen. “Dit doen we door zoveel mogelijk marketing uit te zetten en prijzen aan te passen. Doordat productie in China op een heel laag pitje staat, verwachten we namelijk in de komende weken en maanden beschikbaarheidsproblemen bij onze leveranciers. We zijn heel gecontroleerd onze hele grote schuren tot de nok toe aan het vullen. We doen dit ter voorbereiding. Mocht dat niet meer nodig zijn, dan trappen we het gaspedaal weer volledig in.”

Coolblue wil verkopen temperen
Bron: @Erikvanderveen
Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten