Coolblue moet meer toelichting geven

Coolblue moet meer toelichting geven

Coolblue gaf gisteren het Corona-virus als verklaring voor enkele dagen van speculatie rond aanpassingen in haar marketing. Grote nieuwssites namen deze over maar voor anderen is die verklaring wel heel summier en lijkt het daarmee nog niet gedaan met de geruchtenstroom. En die gaan ver: van een hack, tot geruchten dat Coolblue slachtoffer is van ransomware.

Sinds donderdag leveren affiliate-links een 404 op. Vanuit het ecommerce-bedrijf kwam er geen enkele uitleg. Dagenlang niet. Waarop veel mensen beginnen te twijfelen: kan Coolblue geen reactie geven, of mogen ze dat niet?

Een mysterie was geboren

Toen daar ook nog de plotselinge prijsstijgingen bijkwamen, het verdwijnen van veel Coolblue-advertenties in Google en het niet meer voorkomen in prijsvergelijkers als Tweakers en Hardware.info, ontstond plots een mysterie. Een die niet alleen in de ecommerce-branche leefde, maar ook werd ontwaard door grote media als RTL Z, NOS en het Financieele Dagblad.

Vanuit Coolblue reageerde er niemand. En bij investeerder HAL was iedereen die over het ecommerce-bedrijf gaat ‘op vakantie’. Dit alles gaf nog meer voer voor speculatie.

Verkopen temperen

Het duurde gisteren tot ver in de middag voordat Coolblue antwoord gaf. En niet via een woordvoerder of vanuit een Facebook- of Twitter-bericht, maar via mailtjes die affiliates – eindelijk – kregen van de omnichannel-speler. Daarin werd verteld dat ze afgelopen vrijdag hadden besloten om de verkopen te temperen, door zoveel mogelijk marketing uit te zetten en de prijzen aan te passen. Dit alles omdat de productie in China – door het Coronavirus – op een laag pitje staat.

Ergens klinkt dat logisch, maar wáárom gold er eerst dagenlang radiostilte? Waarom werden affiliates niet veel eerder ingelicht? Waarom trad er niemand van Coolblue naar buiten toe toen de eerste grote geruchten begonnen op te spelen gisterochtend?

Waarom werden affiliates niet veel eerder ingelicht?

Je zou maar affiliate zijn en leven van deze omzet

Misschien dat we inmiddels te veel verwachten van de marketing- en communicatieafdeling van Coolblue, maar zo gek is het toch niet om – in ieder geval richting de affiliates – eerder te reageren? Dat zijn immers mensen die (een deel van) hun geld verdienen met het plaatsen van linkjes naar Coolblue.nl. Je zou maar affiliate zijn en leven van deze omzet. En sinds vrijdag aan het carnavallen zijn en de 404’s van Coolblue niet hebben meegekregen…

Op Webwinkel Community lazen we al een reactie van iemand die not amused was. “Mijn site gebruikt veel tekstlinks, dus het was voor mij geen kwestie van één knop omzetten en klaar. Ik heb er praktisch m’n hele zaterdag 12 uur over gedaan om de Coolblue-links overal te verwijderen, en deze te vervangen met affiliate-links naar Bol, MediaMarkt, Wehkamp, Amazon en anderen. Als dat prima loopt weet ik niet of ik zin heb om ze weer overal tussen te zetten als ze weer opstarten. Zeker na zo’n actie als dit.”

Ik weet niet of ik zin heb om de affiliate-links van Coolblue weer terug te zetten.

We vragen ons dan ook af of Coolblue zich realiseert wat de radiostilte tot gevolg heeft. Juist vanwege die radiostilte, gingen er tal van theorieën rond: Coolblue zou verkocht zijn aan Amazon, Coolblue zou failliet gaan. Op Twitter vertelden mensen al dat ze hun familie en vrienden hadden aangeraden om voorlopig niet meer bij Coolblue te bestellen, uit angst dat het bedrijf echt failliet zou gaan.

Twijfels over hack of ransomware

Door de radiostilte is het zelfs zo dat er nog steeds mensen zijn die het Coronavirus-argument niet geloven. Zo zegt iemand op Tweakers: “Komt op mij over als het Coronavirus gebruiken om een verandering van strategie te maskeren.” Verderop in het topic zegt iemand: “Krijg steeds meer ransomware-vibes”. En: “Ik vind het Coronavirus een ongeloofwaardig verhaal. Dat je de marketing verlaagt, à la, maar dan gooi je niet de prijzen naar ‘vermijd ons’. Ik geloof meer in een grote storing of hack”.

Dit komt op mij over als het Coronavirus gebruiken om een strategiewijziging te maskeren.

Onder een bericht van Emerce reageert een affiliate zelfs als volgt: “Er is echt wel meer aan de hand, ik krijg normaal elke week een affiliate-betaling van Coolblue en nu opeens niets. Daarnaast deze manier van communiceren past totaal niet bij Coolblue, het lijkt echt op een kat in het nauw. Zolang ze geen geld overmaken geloof ik hier helemaal niets van.”

De Instagram-post van Pieter Zwart, die op vakantie zou zijn, helpt ook niet echt mee met het downplayen van het hele gebeuren:

Pieter Zwart op Instagram: "Zo blij dat het hier niet stormt 🙏🤪 Trots op m’n team #flexibel"
Pieter Zwart op Instagram: “Zo blij dat het hier niet stormt 🙏🤪 Trots op m’n team #flexibel”

Meer merkwaardigs rondom Coolblue

Ook merkwaardig: de vlag van Coolblue die halfstok hangt en volgens het ecommerce-bedrijf er zo bij hangt vanwege de wind (“Met de afgelopen stormen zijn twee vlaggen al gesneuveld en we hopen dat op deze manier deze vlag de stormen wel overleeft”); dat is natuurlijk geen normale reactie, want waarom haal je die vlag dan niet naar binnen?

Update 27 februari, 13:20
Coolblue heeft gemaild, maar enkel gereageerd met de melding dat er géén ongeluk is gebeurd bij hun depot in Amsterdam. Die tekst hebben we dan ook weggehaald. Wel blijven er nog heel wat vragen openstaan, die we dan ook hebben teruggemaild. We zijn benieuwd of Coolblue hierop gaat reageren.

Bovenstaande kwesties hebben misschien niks te maken met de rest, maar dat Coolblue meer toelichting moet geven is nu wel duidelijk. Het wordt hoog tijd dat Coolblue met het échte antwoord komt.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten