Coolblue boekt omzet van 1,35 miljard euro

Coolblue boekt omzet van 1,35 miljard euro

Coolblue heeft vorig jaar een omzet gerealiseerd van 1,35 miljard euro. Dit is 160 miljoen euro meer dan in het jaar 2017. De omzetgroei komt volgens de omnichannel-speler mede door de Engels- en Franstalige website en app.

Het is sinds vorig jaar dat Coolblue haar website en mobiele app in het Engels aanbiedt. Klanten kunnen nu dus in drie verschillende talen terecht bij de retailer.

Omzet minder dan verwacht

In Nederland behaalde Coolblue een omzet van net iets meer dan 1 miljard euro, terwijl in België voor 347 miljoen euro aan producten werd verkocht, zo blijkt uit het ‘Coolblue Yearbook‘. In totaal komt de omzet van Coolblue dus uit op 1,35 miljard euro. Dat is minder dan de 1,5 miljard euro die CEO Pieter Zwart vorig jaar verwachtte te halen in 2018.

Android-app en AR-functie

Coolblue heeft in ieder geval niet stilgezeten vorig jaar. Naast het uitbreiden van de beschikbare talen in de website en app, heeft Coolblue ook eindelijk een Android-versie van hun app gelanceerd. Na de lancering in augustus vorig jaar heeft het ook een augmented reality-functie toegevoegd aan de app, waarmee consumenten konden zien hoe een bepaalde tv eruit zou zien aan de muur in hun huis.

Meer bezorgopties

Ook introduceerde het vorig jaar de CoolblueBikes. In zeven grote steden in Nederland en België werden pakketjes soms ook met een bakfiets gebracht. Zo werden in december ongeveer 60 procent van alle kleine pakketjes die in de grootste steden van Nederland werden bezorgd, bij de klant gebracht per bakfiets.

Daarnaast bood de omnichannel-retailer, tegen betaling, meer opties aan voor de levering van witgoed en begon het met het zelf bezorgen (en ter plekke instellen) van televisies.

12,1 miljoen euro winst in 2018

Al met al is de omzet van Coolblue dus weer gegroeid, maar zag het ook de winst toenemen: van 9,1 miljoen euro in 2017 naar 12,1 miljoen vorig jaar. “Ondanks dat onze winstgevendheid nog steeds relatief laag is, zijn we blij met de ontwikkelingen die we in de tweede helft van 2018 hebben gerealiseerd. Deze voorspellen een toenemende winstgevendheid in 2019”, zo meldt het bedrijf.

Vijf nieuwe winkels in 2019

Dit jaar, het jaar dat Coolblue twintig jaar bestaat, zullen onder meer vijf nieuwe stenen winkels worden geopend. Er is sowieso een XXL-versie in Tilburg aangekondigd, de andere locaties zullen later worden meegedeeld. Verder gaat het dit jaar investeren in een installatieservice voor zowel keukenapparateur als tv’s en gaat het geld steken in meer zichtbaarheid en bezorgdiensten.

En ook niet geheel onbelangrijk: het aantal personen dat Thomas heet en bij Coolblue werkt is toegenomen van 30 in 2017 naar 33 vorig jaar.

Jaarcijfers Coolblue 2017 - 2018

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten