Mobiele apparaten

Conversiepercentage smartphone in modewebwinkels stijgt hard

door Redactie. Over omnichannel met de tags , . 1.459 keer bekeken.

Het aandeel van de smartphone in het bezoek aan Nederlandse mode-webwinkels steeg in het eerste kwartaal van dit jaar van 28 naar 38 procent. Ook het conversiepercentage groeide met 23,73 procent aanzienlijk, veel meer dan andere apparaten. Met 0,73 is het conversiepercentage op de smartphone wel nog lager, maar zeker in opkomst bij online fashionwinkels.

Dit blijkt uit de benchmark die ISM eCompany ieder kwartaal houdt. Daaruit kwam naar voren dat van alle webshop-bezoeken aan Nederlandse modewebwinkels 38 procent van de smartphone komt, en een even hoog percentage afkomstig is van de desktop. De tablet heeft in het eerste kwartaal – alle cijfers worden vergeleken met dezelfde periode in 2015 – moeten inleveren en is nu goed voor maar 24 procent van alle bezoeken. Het conversiepercentage via smartphone-bezoeken steeg met bijna een kwart tot 0,73 procent. Op dit gebied moet het de desktop (2,16%) en tablet (1,44%) wel achter zich laten.

Conversiepercentage fashionwebwinkels

Eén op vijf transacties via smartphone voltooid

Als er gekeken wordt naar alle transacties, dan wordt meer dan de helft via de desktop afgewikkeld, terwijl de tablet en smartphone dicht bij elkaar zitten (23 om 22 procent). Wel steeg het aantal transacties via de smartphone met 69 procent in vergelijking met het eerste kwartaal vorig jaar.

ISM keek ook naar de gemiddelde orderwaarde op de diverse apparaten en daaruit komt naar voren dat die op de smartphone “slechts 10 procent lager ligt dan op andere apparaten”. Met €95,20 is de smartphone minder lucratief dan de desktop (€108,83) en de tablet (€106,80).

‘Modewebwinkel binnenkort meest bezocht door smartphone’

Al met al laat de benchmark een relatief grote toename in het mobiele verkeer zien. Die stijging is volgens ISM enkel te danken aan het relatief toenemend gebruik van de mobiel. Het verwacht dan ook dat de smartphone in de nabije toekomst het meest gebruikte apparaat wordt voor een bezoek aan modewebwinkels.

Tags

Deel

Verder lezen

Reacties

  • Eelco

    Ik vraag me af of er op de smartphone nog verschil is tussen Apps of Mobiele Websites. Volgens Criteo is dit internationaal een enorm verschil (120% in voordeel van Apps), zou mooi zijn als ISM hier ook naar gekeken heeft

  • Wouter Wensing

    Hi Eelco,
    Apps hebben we niet meegenomen in dit onderzoek.