menu

Conversie tip: Concurrentievergelijkingen

Gastblogger Michel Willems geeft zijn visie op concurrentievergelijkingen en hoe deze het beste aan te pakken voor een grotere conversie van uw webwinkel. 

Als webwinkelier word je er gek van. Met één muisklik bekijken je bezoekers de site van de concurrentie of kiezen ze doodleuk via een vergelijkingssite voor een webshop die het product 0,05€ goedkoper aanbiedt. Dat is niet leuk, maar wel een feit.

Wat doe je eraan? Je kunt bezoekers niet verbieden elders te kijken. Dus wellicht is het verstandig ze de informatie te verschaffen die ze toch gaan zoeken, zonder of met jouw hulp. Als je volledig transparant bent én de voor- en nadelen van jouw productaanbod ten opzichte van dat van de concurrentie toont dan ben je op z’n minst anders.

Hoe anders? Je kunt anders zijn omdat je bij de vergelijking de nadruk legt op de zaken waar juist jouw webshop of jouw product positief uit de bus komt. Zo heeft antivirus gigant Symantec een interactieve productvergelijker waarbij je zelf bepaalt welke virusscanner je vergelijkt met hun product Norton Internet Security.

Een ijzersterke tool waardoor je overtuigd kan worden dat Norton echt beter is dan je huidige internet veiligheids suite. Ik verwacht dat de tool de conversie op de Symantec shop sterk verbetert. 

Maar als je er iets langer over nadenkt dan is het eigenlijk gek dat Norton alleen vergeleken wordt op het gebied van opstarttijd, scansnelheid, geheugengebruik, installatietijd en updatefrequentie. Norton is vergeleken met veel concurrenten razendsnel, gebruikt minder geheugen en heeft vaker updates. Maar is het een betere scanner? Hoe zit het bijvoorbeeld met het percentage virussen dat gevonden wordt? En waarom staat concurrent Avira er niet bij? Is die concurrent wellicht te goed?

Je kunt het ook over een andere boeg gooien. Als je volledig open bent over je voor- en je nadelen, dan vinden potentiële klanten je waarschijnlijk sympathieker, geloofwaardiger en betrouwbaarder. Het feit dat jij wel je nadelen noemt en de concurrent hier met geen woord over rept, kan het gevoel geven dat jouw webshop of product betrouwbaarder is dan de shop of het product van je concurrent. Dit alleen al zou er toe kunnen leiden dat de bezoeker niet verder zoekt en gewoon tot aankoop overgaat.

Zo heeft de Toyota site in de VS een vergelijkingstool waarmee de prestaties en eigenschappen van hun auto’s worden vergeleken met concurrenten. Uiteraard heeft Toyota daar zelf al een paar directe concurrenten naast gezet, maar je kunt zelf ook uit tal van auto’s kiezen om de auto’s te vergelijken.  Vervolgens vergelijk je de auto’s op punten die voor jou belangrijk zijn, bijvoorbeeld ‘kosten’, accessoires of zuinigheid. Behoorlijk transparant dus!  Durf jij het aan?

Ja, durf je het? Ok, maar behalve lef, heb je ook tijd nodig. Je moet immers de exacte voorwaarden en eigenschappen  van je concurrent constant  in de gaten houden. Of deze kostbare tijdsbesteding altijd wel helemaal rendabel is, dat hangt ongetwijfeld van jouw specifieke markt en concurrenten af. Denk dus goed na voordat je vergelijken gaat!

 

Michel Willems is co-founder van www.one-stop-webshop.nl, de betaalbare webwinkeloplossing voor de veeleisende webwinkelier. Michel deed zijn ecommerce ervaring op door het succesvol initiëren van een aantal Europese niche webwinkels. Ook werkte hij als interim manager en projectmanager op het gebied van internet selfservice en webmarketing.

Tags

Reacties