Conversie-optimalisatie

Het is leuk als je webwinkel zorgt voor naamsbekendheid, inspiratie of een goed geolied werkproces, maar uiteindelijk heeft één ding prioriteit. Er moet besteld worden. Conversie-optimalisatie is daarop gericht. Daarmee maximaliseer je de kans dat mensen overgaan tot het kopen van je artikelen.

Conversie-optimalisatieIn de praktijk betekent conversie-optimalisatie het stroomlijnen van het aankoopproces. Je onderzoekt waar potentiële kopers tegenaan lopen en haalt die blokkades weg, of zoekt naar mogelijkheden om klanten nog meer geneigd te maken iets bij jou te kopen. Daarbij is het natuurlijk wel doel om te zorgen voor werkelijke verbeteringen aan je webwinkel. Het simpelweg verlagen van je prijzen zodat meer mensen iets kopen, heeft inderdaad een positief effect op je conversie maar of je dit kunt zien als deel van het optimalisatie-proces valt natuurlijk te betwijfelen. Het zorgen voor een meer veilige of vertrouwde omgeving zodat mensen hun betaalgegevens durven in te vullen is daarentegen een typisch voorbeeld van conversie-optimalisatie.

Je conversie-percentage als startpunt

Om te starten met conversie-optimalisatie heb je een nulpunt nodig van waaruit je verbeteringen door wilt voeren. Een goed startpunt is om te zien wat je huidige conversie-percentage is. Dit is het percentage van mensen dat iets bij je koopt. Door over een grotere periode te kijken, bijvoorbeeld een maand, en daarvan al je bestellingen te delen door alle bezoekers van je webwinkel, kom je tot een gemiddeld conversie-percentage. Stel dat jij in een maand tweeduizend bezoekers hebt gehad op je website en in diezelfde periode vijftig bestellingen hebt uitgeleverd dan was jouw conversie-percentage 2,5%.

Wat een goed conversie-percentage is, is lastig te zeggen. Dat is afhankelijk van veel factoren en per webwinkel verschillend. Het is ook afhankelijk van hoeveel bezoekers jij hebt en wat je daaraan uitgeeft. Verder hebben de tijdstip van de dag, de dag van de week, of de periode van de maand veel invloed en dit is vaak ook vrij logisch te verklaren. Zo zullen meer mensen een aankoop doen na het krijgen van het salaris dan enkele dagen daarvoor en wordt er over het algemeen ook meer online geshopt als het niet zo lekker weer is.

De meeste webwinkels mikken op een percentage tussen de 4 en 8 procent, maar een grote speler als Bol.com zal daar waarschijnlijk wel boven liggen, net als kleinere nichespelers met weinig directe concurrentie. Dit is dus puur een gemiddelde richtlijn.

Het percentage verhogen

Je kunt het aantal conversies op jouw webwinkel optimaliseren door te kijken welke blokkades mensen zoal ervaren. Bekende conversie-verlagers zijn een tekort aan productinformatie, lange levertijd of onverwacht hoge verzendkosten. Daarnaast is het creëren van een veilige herkenbare omgeving bij het afrekenen essentieel. Het bestellen moet vloeiend, snel en veilig gebeuren, want anders haken mensen af.

Veel webwinkeliers staren zich tijdens conversie-optimalisatie blind op de webwinkel, maar een makkelijke manier om je conversie snel te verbeteren is ook door te kijken naar de bezoekers die jij naar je webwinkel leidt. Adverteer je bijvoorbeeld veel en op brede, generieke trefwoorden? Of bied je veel producten op je website die nooit tot zelden verkocht worden? Dan resulteert dit misschien in veel verkeer, maar lang niet altijd in veel bestellingen. Door zoekwoorden uit te schakelen die geen kopers opleveren, verlaag je misschien je bezoekersaantallen maar zolang het geen invloed heeft op je omzet stijgt je winst omdat je marketingkosten dalen.

A/B-testen

Een bekend fenomeen tijdens conversie-optimalisatie is het a/b-testen. Dit wil zeggen dat je twee variaties van een pagina maakt en de helft van je bezoekers de ene versie vertoont en de andere helft de andere variant. Dat is een ideale manier om te ontdekken wat nu werkelijk werkt. De vorm/formaat/kleur van je bestelbutton, productafbeeldingen en -omschrijvingen kun je zo eindeloos testen en verbeteren. Op die manier kun je er vrij gemakkelijk een fulltime dagtaak voor meerdere medewerkers van maken! Grote webwinkels testen regelmatig op deze manier, voor kleinere webwinkels is deze vorm vaak optioneel. Je moet echter dermate veel traffic op variaties verzamelen om er een goed beeld van te krijgen, dat andere verbeterpunten vaak snellere resultaten opleveren.