menu

Consumenten vinden retargeting niet erg

Consumenten zien retargeted ads, vinden ‘t niet ergWebwinkels steken steeds meer geld in retargeted ads om consumenten te herinneren aan een product waar ze ooit belangstelling voor toonden. En het lijkt erop dat consumenten die advertenties ook daadwerkelijk zien. En verrassend: er wordt meer positief dan negatief gereageerd op deze spammerig aandoende manier van adverteren!

Dat vinden wij toch enigszins opmerkelijk te noemen, want de geluiden die we tot nu toe hebben gehoord over deze manier van adverteren waren vaak niet positief te noemen. Zo kregen we zelf de schrik van ons leven toen we op diverse sites verspreid over het wereldwijde web telkens weer reclame voor kinderlingerie tegenkwamen, nadat we daar voor onze research naar hadden gezocht!

Maar hoe het ook zij, deze advertenties vallen in ieder geval op bij internetters. Recent bleek uit een enquête van onderzoeksbureau Toluna dat bijna zestig procent van de Amerikaanse online consumenten advertenties voorbij hebben zien komen die producten bevatten die zij zelf ooit een keer hadden opgezocht. Maar goed, het zien van advertenties zegt nog niks over de koopintentie van diezelfde consumenten. Sterker nog, het zien van advertenties die producten bevatten die men al eens eerder had bekeken kan ook als irritant worden gevonden omdat de internetter wellicht op deze manier het gevoel krijgt gevolgd te worden.

Maar uit het zelfde onderzoek blijkt ook dat meer consumenten positief dan negatief reageerden op deze advertentie-uitingen. Dertig procent was positief of zeer positief over retargeted ads, terwijl slechts elf procent zich hier negatief over uitliet. Het overgrote deel, 59%, stond neutraal tegenover retargeted ads. Wat in het voordeel spreekt van deze vorm van adverteren is dat steeds meer mensen online ook van winkel naar winkel kuieren en daar rondkijken. Want terwijl 34% aangaf slechts één site te hebben bezocht tijdens het researchen voor hun meest recente aankoop, daar had precies vijftig procent twee of meer sites bezocht voordat ze uiteindelijk overgingen tot een aankoop. Men nam de tijd en moeite om rond te kijken alvorens iets te kopen. In zulke gevallen zou een retargeted ad de adverterende webwinkelier en het geadverteerde product bij de consument verder onder de aandacht kunnen brengen terwijl hij zijn research-rondje maakt op het internet.


Aantal bezochte sites voordat de laatste online aankoop werd gedaan

Tags

Reacties