menu

Consument wil privacy opgeven voor korting

Consument wil privacy opgeven in ruil voor kortingWebwinkels kunnen de webshop persoonlijker maken en advertenties aanpassen aan de klant, maar daarvoor
heeft het wel privégegevens nodig. Een kleine meerderheid
van de consumenten wil dit best opgeven, maar dan moet er wel wat tegenover staan.

Hoe meer webwinkeliers en hun adverteerders weten van de online consument, hoe beter de site en de advertenties op hen aangepast kunnen worden en hoe meer er dan verkocht en verdiend zou kunnen worden. Persoonlijke gegevens zijn dan opeens veel waard.

De consument van tegenwoordig is het op zich wel gewend om z’n gegevens aan een website toe te vertrouwen. Maar de moderne consument is ook niet dom en wordt in sommige gevallen alleen maar kritischer. De belangrijkste barrière bij nieuwe digitale verkoopmodellen blijft namelijk nog steeds de zorgen over privacy van data en veiligheid.

Het aantal mensen dat zich hier zorgen om maakt is in een jaar toegenomen van 75 naar 90 procent. De gemiddelde consument kan echter wel overgehaald worden om wat privacy op te geven, als daar gratis of afgeprijsde online content tegenover staat, zo blijkt uit onderzoek van KPMG.

Consument wil data ruilen
Er werden bijna tienduizend consumenten uit 31 verschillende landen ondervraagd en van hen zei iets meer dan de helft (52%) dat ze adverteerders hun gebruikspatronen en persoonlijke informatie zouden laten traceren als ze in ruil daarvoor lagere prijzen hoefden te betalen of gratis online content kregen.

Voor webwinkeliers zijn dit nuttige onderzoeksresultaten, want het biedt hen mogelijkheden om gegevens te achterhalen die op andere manieren waarschijnlijk moeilijker te verkrijgen zijn. “Veel bedrijven zijn nu op zoek naar manieren om meer waardevolle consumentengegevens te verzamelen van hun digitale, zakelijke aanbod”, aldus Paul Wissman van KPMG. “Bedrijven kunnen een schat aan informatie verzamelen, maar als ze dit doen moeten ze wel op de bezorgdheid van de consument letten. Anders lopen ze het risico dat klanten weglopen omdat hun persoonlijke gegevens misbruikt worden."

Duidelijke boodschap voor ondernemers
“Het leveren van overtuigende redenen voor consumenten om informatie over henzelf te delen, gaat bepalen wie de winnaars en de verliezers worden in de ecommerce”, aldus Mark Larson van hetzelfde adviesbedrijf. Hoe doelgerichter en meer op maat de interactie met de consument is, hoe effectiever het zal worden.”

Tags

Reacties