menu

Consument bezorgder om veiligheid

Consument bezorgder om veiligheid in webwinkelsVeiligheid blijft een van de grootste zorgen van mensen die online winkelen. Een recent onderzoek leert ons dat 84% van de consumenten bezorgd is over het versturen van persoonlijke informatie via webwinkels. Een op de drie gelooft dat de meeste websites veilig genoeg zijn, een 11% daling ten opzichte van twee jaar geleden.

Een agendapuntje voor webwinkeliers dus. Want veiligheid is nog altijd een van de belangrijkste punten van kritiek die mensen hebben op het online winkelen. Waar men zonder zorgen om veiligheid of privacy een stenen winkel binnenloopt en aankopen doet, daar deinzen veel mensen terug van het kopen via internet, omdat ze niet goed weten hoe er met hun privacygevoelige informatie wordt omgegaan.

Zorgen om veiligheid online
Uit het onderzoek, in opdracht van McAfee uitgevoerd door Harris Interactive, kwam naar voren dat maar 6% van de klanten zich geen zorgen maakt om de veiligheid online. Dat is maar een hele kleine groep, die in sommige gevallen misschien zelfs een beetje naïef is. Er is dus voor webwinkeliers dus nog een hele grote groep voor zich te winnen.

Media en economie beïnvloeden bezorgdheid
Precieze redenen voor de toegenomen bezorgdheid kwamen niet naar voren in het onderzoek, maar wat vast meegespeeld zou kunnen hebben is het aantal berichten in de media over privacylekken. Begin mei was Sony even wereldnieuws, omdat het PlayStation Network was gekraakt, waardoor de privédata van 77 miljoen klanten waren gestolen. Dit soort berichten bevorderen het imago van online gegevens achterlaten, wat veelvuldig gebeurt in webwinkels, natuurlijk niet. Ook de niet al te rooskleurige economie zal waarschijnlijk bijdragen aan de bezorgdheid. Mensen zijn banger geworden om geld uit te geven en online is dan vaak de eerste sector die hierbij moet inleveren.

Herken de zorgen om veiligheid
Het blijft jammer dat hoewel consumenten steeds meer keuze en opties hebben in de online winkelbeleving, de zorgen om veiligheid blijven bestaan en, volgens bovenstaand onderzoek, zelfs toenemen. Steve Petracca van McAfee meent dan ook: “Het is belangrijk voor online ondernemers om deze zorgen te herkennen, te begrijpen en weg te nemen, om zo de verkoop te verhogen en het vertrouwen van de klant te verdienen.”
    
‘Keurmerk neemt bezorgdheid weg’
Volgens het onderzoek kunnen webwinkeliers hun bezorgde klanten geruststellen door een keurmerk op hun site te plaatsen, dat klanten laat zien dat de site betrouwbaar is. Nu hebben wij eerder al onze kanttekeningen en vraagtekens geplaatst bij de overkill aan webwinkel-keurmerken, maar uit bovenstaand onderzoek zou zijn gebleken dat een op de drie consumenten eerder zou kopen van een kleine, onafhankelijke webwinkel met een keurmerk op de site heeft dan van een meer bekende webwinkel zonder zo’n logo.

Bijna veertig procent van de ondervraagden zou online zelfs meer geld uitgeven als ze een veiligheidsgarantie zien. Ruwweg veertig procent vertelde dat een korting van 30% hen ertoe zou verleiden om een aankoop online te doen, zelfs als ze er niet zeker van waren of de site hun persoonlijke informatie ook goed beschermt.

Al met al is er nog genoeg werk aan de webwinkel om dat ene, altijd aanwezige obstakel weg te nemen of te verkleinen, dat ertoe kan leiden dat online winkelen nog meer kan groeien. De bezorgdheid om veiligheid hoeft niet altijd terecht te zijn en het is aan webwinkeliers om die (onterechte) bezorgdheid weg te nemen. Maar hóé dat het beste gedaan kan worden is nog de vraag. Betere informatie verschaffen, keurmerken plaatsen op de site, kortingen aanbieden…? Hoe laat je aan je klant zien dat ze zich geen zorgen hoeven te maken over de veiligheid en betrouwbaarheid van je website?

Tags

Reacties