Concurreren met een grote speler

Het zal je maar gebeuren. Je runt al jaren succesvol een kleine webwinkel, maar je krijgt plots concurrentie van een grote ecommerce-speler als Bol.com, Coolblue of Amazon. Is het dan gedaan met je bedrijf of kun je je er nog tegen wapenen? En hoe pak je dit dan aan?

Concurreren met een grote spelerConcurreren met een grote speler kan erg lastig zijn. Stenen winkels waren al nooit veilig voor de grote webwinkel die hun markt betreedt. Zo kregen Amerikaanse boekwinkels het knap lastig toen Amazon haar digitale deuren opende en in ons land werd de ene na de andere electronicaketen of schoenenwinkel failliet verklaard, toen bleek dat ze niet langer konden opboksen tegen het digitale geweld van hun online concurrenten.

Maar online woedt er een soortgelijke strijd. De kleinere webwinkels krijgen het lastig, wanneer een grote concurrent besluit dezelfde of soortgelijke producten en/of diensten te verkopen. En zie die strijd dan maar eens te winnen. De grote concurrent heeft een grotere naamsbekendheid, meer marketingbudget en kan het vaak financieel verdragen om langere tijd verlies te lijden op de lage verkoopprijzen, zodat er marktaandeel gewonnen kan worden.

Maar hoe kun je dan concurreren met een grote speler, en kun je je überhaupt wel wapenen tegen dit soort indringers? Jazeker. Hoe groot en alom aanwezig de concurrent ook is, er liggen altijd kansen voor jou als kleine webwinkel. Alleen moet je daar wellicht wel wat wijzigingen voor doorvoeren.

Concurreren met een grote speler kan erg lastig zijn.

Investeer in goede klantenservice

Het product dat de grote concurrent aanbiedt is vaak één van de vele producten die het verkoopt. En een speler als Bol.com mag dan beangstigend overkomen, diens grootte kan jóúw kracht zijn. Want een webwinkel met zoveel omzet en zoveel klanten kan niet altijd voldoende tijd en aandacht nemen voor haar klanten. En hierop kan jij dus punten scoren. Zorg ervoor dat je hele webwinkel is ingericht op het bieden van een uitzonderlijke klantenservice en klanten zullen eerder bij jou terugkomen dan bij die grote reus waarbij ze misschien slechts een nummertje zijn.

Ga niet op prijs concurreren

Wat je ook doet, ga niet de concurrentie met een grote speler aan door mee te gaan in de lage verkoopprijzen. Je gaat het hier geheid op verliezen. Zij hebben de schaalmogelijkheden, de logistieke power en de financiële middelen om het met lage marges te kunnen overleven. Sterker nog, veel grote webwinkels kunnen financieel zelfs lange tijd verlies lijden, als dat op den duur maar betekent dat ze hun concurrenten wegspelen en ze langzaam maar zeker de prijzen weer kunnen opschroeven.

Herpositioneer jezelf als premium-aanbieder

Het omgekeerde kan zelfs de oplossing zijn om weerstand te bieden tegen grote webwinkels. Zet jezelf in de markt als een premium- of luxe-aanbieder en pas je prijzen daarop aan. Want als je ook de eerste tip ter harte hebt genomen en dus een excellente klantenservice levert, dan kun je de vernieuwde prijs prima rechtvaardigen tegenover je klanten!

Focus je op klanten die kwaliteit willen

Grote spelers werken met grote getallen en dus valt soms wel eens de focus op kwaliteit weg. En ergens valt het ze ook niet te verwijten: voor het merendeel van de klanten is een ‘prima’ product al goed genoeg. Toch zijn er altijd consumenten die per se het beste van het beste willen. Zoek uit wie deze mensen zijn en optimaliseer je product of dienst voor hen. Deze focus, in combinatie met die uitstekende klantenservice en je herpositionering als premium-aanbieder, plaatst je een in compleet andere marktruimte dan de grote webwinkel.

Maak gebruik van je expertise

Een webwinkel hoeft niet alleen maar een aanbod van producten te zijn, maar kan tegelijkertijd ook een bron van informatie zijn voor consumenten die naar die producten op zoek zijn. Waar grote webwinkels vooral grote omzetten willen halen en dus meerdere productcategorieën aanbieden met allemaal even veel (of weinig?) aandacht, daar verkoop jij waarschijnlijk één productgroep, maar kun je hierdoor wel je expertise over deze producten optimaal inzetten. Schrijf informatieve teksten over hoe de producten werken, hoe ze gebruikt kunnen worden en hoe ze onderhouden moeten worden en als je artikelen weet te schrijven die verschillende producten van jou goed met elkaar weten te combineren, dan is dat helemaal mooi. Maak van je webwinkel een informatieportaal waarin je ’toevallig’ ook de bijbehorende producten verkoopt. Klanten zijn hierdoor sneller geneigd om bij jou te bestellen, omdat je website overal expertise uitstraalt.

Bied meer variaties aan

Als je gaat concurreren met een grote speler zul je zien dat deze graag groot inkoopt, en dus dus graag richt op de hardlopers in het assortiment. Ook hier liggen weer kansen voor jou. Jouw webshop kan namelijk ook die zeldzame, unieke of moeilijk te vinden variaties verkopen. Aangezien ze niet de populairste variant zijn, hoef je er niet heel erg veel ruimte voor vrij te maken in je magazijn, maar het feit dát je ze hebt, kan jou een mooie voorsprong geven op die nieuwe, grote concurrent.

Bied maatwerk aan

Als kleine webwinkel kun je ook het onderscheid maken door maatwerk aan te bieden. Zoals gezegd richten de grote webwinkels zich vooral op de grote getallen en is er weinig speelruimte om net even iets anders aan te bieden. Jij als kleine speler kan dit mogelijk wel. Onderzoek wat de mogelijkheden zijn om maatwerk of gepersonaliseerde variaties van je producten aan te bieden en zet deze vervolgens prominent in je shop. Een cadeautje bij Bol.com bestellen is leuk, maar een presentje met een uniek cadeaudoosje eromheen of met een naam erin gegraveerd is nog veel leuker!

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten