Circulair zeepbedrijf Unwaste zet in op B2C

Circulair zeepbedrijf Unwaste zet in op B2C

De circulaire zeepjes van startup Unwaste zijn nu ook in fysieke winkels beschikbaar.  Na de lancering van hun webshop voor consumenten deze zomer, is de uitbreiding van B2B naar B2C definitief ingezet. Ecommerce News sprak met strategisch manager B2C Jeroen Derks over deze ontwikkeling.

Zeep gemaakt van sinaasappelschil en koffiedik: Unwaste verkoopt ze sinds 2019 aan bedrijven, maar nu zijn de circulaire verzorgingsproducten ook voor consumenten beschikbaar. Klanten konden deze zomer al terecht in hun online shop, maar vanaf nu zijn de zeepjes ook te koop in de winkelstraat.

Van afval tot zeepje

“Jaarlijks gaat er ruim 400 miljoen kilo aan koffiedik en sinaasappelschillen de verbrandingsoven in,” zegt Jeroen Derks, strategisch manager B2C bij Unwaste. “Wij geven die waardevolle afvalstromen een nieuw leven.” De koffie- en fruitresten worden bijvoorbeeld opgehaald bij samenwerkende bedrijven, of komt uit de sinaasappelpers van de supermarkt. De zeepjes worden geproduceerd in Nederland en gehuld in een gerecyclede verpakking.

B2B als basis

De startup begon in 2019 door voornamelijk aan kantoren, hotels en publieke instellingen te verkopen. Nog steeds is de zakelijke markt verantwoordelijk voor het gros van de omzet, met een facilitaire tak en een domein voor zakelijke geschenken.

‘Soms verwerken we de afvalstroom van een bedrijf in een custom zeepje.’

Derks: “Er hangen zeepdispensers van ons bij Nationale Nederlanden en binnenkort ook op Schiphol. Daarnaast maken we gepersonaliseerde zeepjes met het logo van een bedrijf erop. Soms verwerken we de afvalstroom van een bedrijf in een custom zeepje voor hun klanten en medewerkers, bijvoorbeeld.”

Webshop live in augustus

Maar die focus op de zakelijke markt ging dit jaar op de schop. In augustus ging de webshop voor particulieren live: “In coronatijd zagen we de zakelijke markt op slot gaan,” zegt de strategisch manager. “We hadden altijd al voor ogen om aan consumenten te verkopen. Dit plan hebben we vervroegd ingezet.”

‘De vraag naar onze producten is groot.’

Volgens Derks is er online veel vraag naar de circulaire zeepjes, al wil hij geen aantallen noemen. “We zijn nog aan het uitrollen, maar we zien nu al dat de vraag naar onze producten groot is.” De consument is dan ook steeds bewuster en kritischer, voegt de B2C-manager toe. Eerder schreef deze site al dat ruwweg de helft van de Nederlanders duurzaamheid belangrijk vindt tijdens het winkelen.

Winkelstraat

Nu komt de fysieke winkel er dus als extra verkoopkanaal bij. Unwaste richt zich op retailers waar consumenten dagelijks komen, vertelt Derks, zoals de drogisterij. Er zijn genoeg geïnteresseerden, maar hoeveel en welke retailers meedoen wordt pas later dit jaar aangekondigd.

In de schappen zal Unwaste het moeten opnemen tegen Happy Soaps, een ander populair en duurzaam zeepmerk. Maar de B2C-manager maakt zich daar geen zorgen over. “We hebben een andere propositie: zij zijn vooral plasticvrij, maar Unwaste is ook circulair. Samen dragen we bij aan dezelfde missie: een shift naar duurzame zeep.”

Jeroen Unwaste
Jeroen Derks, strategisch manager bij Unwaste.

 

Jasmijn

Jasmijn

Jasmijn schrijft nieuws- en achtergrondartikelen, met name over duurzaamheid in de ecommerce.

Bekijk alle berichten van Jasmijn

Gerelateerde berichten