menu

Christelijke instanties en ecommerce

Kerken en ecommercePaus Benedictus XVI heeft aangekondigd af te treden en dus wordt het tijd voor een nieuwe – hopelijk modernere – paus. En in moderne tijden hoort uiteraard ook een webwinkel! Wij deden een rondgang door het internet en gingen op zoek naar wat verschillende kerken, kerkgemeenschappen of christelijke instellingen doen met ecommerce.

De Protestantse Kerk in Nederland heeft niet alleen een prima vormgegeven website, het heeft ook diverse webshops. Via webwinkel.pkn.nl kun je in de roze menubalk bovenaan naar de webshops van de Protestantse Kerk, JOP, Kerk in Actie, Luisterend Dienen en Missionair Werk.

De webwinkels zitten in principe goed in elkaar, met mooie schone urls, duidelijke navigatie en heldere omschrijvingen. Wat wel opviel was dat er geen ‘klikhandje’ verschijnt als we met onze muis over de ‘voeg toe’-button gaan. De contact- en help-pagina’s zijn verder ook wat summier, met vragen en antwoorden als “Moet ik inloggen?” “Ja, het is noodzakelijk in te loggen om een product te bestellen.”

Summiere help-pagina
Verder lezen we op de Help-pagina dat het genoemde bedrag in de winkelwagen inclusief verzendkosten is. Een gemiste kans dus dat ze daarmee (‘gratis verzending’) niet meer reclame maken in de webwinkel. Wat verder jammer is, is dat er bij veel producten productafbeeldingen ontbreken. Hierdoor weten we niet precies wat we nou in huis halen.

Gaan we naar de webwinkel van jongerenorganisatie JOP komen we op een pagina terecht waarbij alle producten helemaal geen afbeelding bevatten, maar slechts de tekst ‘Geen afbeelding beschikbaar’. Dat nodigt al niet uit tot verder klikken, maar de omschrijvingen eronder zijn ook lekker vaag: “JOP Algemeen”, “Evenementen Promotie” en “40dagentijd/Pasen”. Klikken we bijvoorbeeld op die laatste categorie, dan krijgen we wederom vage ‘producten’ te zien, waarbij het gewoon niet duidelijk is waar we nou op klikken. Pas als we verder hebben geklikt zien we onderaan de productomschrijving dat we een krant van €2,50 gaan bestellen. Dit had allemaal wel iets handiger gemogen…

Webwinkel Protestantse Kerk in Nederland 
Tsja… nodigt dit uit tot verder klikken op de producten?

Oud-Katholieke Kerk van Nederland
De Oud-Katholieke Kerk van Nederland heeft ook een webwinkel, al worden we daar niet echt vrolijk van. Sowieso staan de productcategorieën (‘boeken, brochures e.d.’ en’multimedia’) en het winkelmandje pas ónder de fold. Voor de gemiddelde kerkbezoeker zal het dus even zoeken zijn voordat hij of zij iets kan bestellen in deze webwinkel. Verder zijn de bestelbuttons wel érg klein. Ook de andere buttons op de winkelwagen-pagina ogen erg klein, iets wat niet heel slim is aangezien de gemiddelde bezoeker van deze website waarschijnlijk al niet meer de jongste zal zijn.

Heb je eenmaal iets gezocht (zoeken in enkel de webwinkel gaat overigens niet, je zoekt op de hele site!) dan is het onmogelijk om met één klik weer terug te gaan naar waar je vandaan kwam. Al met al levert deze webwinkel in onze ogen een matige dienst en mag er wel wat kritischer naar de vormgeving en functionaliteiten worden gekeken.
 Webshop Oud-Katholieke Kerk van Nederland
Kleine buttons, klein menu, klein aanbod…

Kerk in Nood
Kerk in Nood is een organisatie die christenen van over de hele wereld, die worden vervolgd, onderdrukt of in pastorale nood zijn, ondersteunt met informatie, gebed en actie. Ook deze organisatie heeft een webwinkel, gemaakt met behulp van VirtueMart. De webwinkel oogt simpel, maar werkt wel. Wel lelijk zijn de onnodig lange en onduidelijke urls die de webwinkelsoftware standaard aanmaakt.

Wat de organisatie wel handig doet is bovenaan de webwinkel melden welke mitsen en maren er aan het bestellen zitten (zo kun je bijvoorbeeld alleen bestellen als je over een Nederlandse bankrekening beschikt). Ook wordt daar gemeld wat de betaalmogelijkheden zijn: iDeal of automatisch incasso. Al met al is het een vrij karige website die zeker een update of redesign kan gebruiken.

 

Leger des Heils
Deze christelijke organisatie bestaat al sinds 1865, maar gaat uiteraard met haar tijd mee en dus heeft het Leger des Heils een webwinkel. Hier kun je van alles kopen: van kleding en liederenboekjes tot allerhande media, fair-producten en souvenirs. Er is zelfs een aantal merchandise-producten rondom mascotte Reddie te koop.

De webwinkel zit op zich goed en mooi in elkaar, met een duidelijk navigatiemenu, mooie urls maar wel met een beperkte productpagina. Waar het Leger des Heils wel even de plank goed misslaat is in bijvoorbeeld de productcategorie ‘bijouterie’ (onder de hoofdcategorie ‘souvenirs’). Klikken we daar bij een product op een grotere afbeelding, zien we een foto van het product met daarin een watermerk van Ichtus Gifts. Was het te veel moeite om zelf even een foto te maken?

Wat verder ontbreekt in de webwinkel van het Leger des Heils zijn een duidelijke contactpagina, een pagina met algemene voorwaarden en meer informatie, bijvoorbeeld over op welke manier er betaald kan worden. Niet alleen niet gebruiksvriendelijk, maar ook nog eens wettelijk ongepast. Elke webwinkel moet dergelijke informatie goed zichtbaar voor de bezoeker op de website hebben staan.

 

Het begin is er…
Concluderend kunnen we wel stellen dat het aan de ene kant leuk is om te zien dat deze en dergelijke andere christelijke instanties enige ecommerce-activiteiten niet schuwen, terwijl we aan de andere kant toch ook wel wat meer mogen verwachten van deze instellingen. Natuurlijk hoeven het geen webshops te worden die binnen enkele jaren in de Twinkle100 staan, maar vaak ontbreekt het toch aan nét dat ene beetje informatie, een fraai design of een gebruiksvriendelijke interface.

Tags

Reacties