menu

China limiteert gebruik virtueel geld

Veel websites en games hebben een eigen betalingssysteem. Bijvoorbeeld World of Warcraft met goud, Second life met de Linden dollar etc. China wil het gebruik van dit virtuele geld limiteren. Dit kan direct gevolgen hebben voor de ecommerce branche.

Zogenaamde ‘gold-farmers’ zijn in verschillende games gehaat. Ze halen het evenwicht uit het spel als je simpelweg virtueel geld kan kopen met je credit card, zoals in World of Warcraft veel gebeurd. Dat de Chinezen hier iets aan willen doen was eigenlijk al wel bekend en gaat nu waarschijnlijk gebeuren, aldus BBC.co.uk.

Toch kan dit direct gevolgen hebben voor de ecommerce branche. Want waar leg je de grens? Met het goud van World of Warcraft hebben weinig webwinkels te maken. Maar de Linden dollar van Second Life is een heuse betaalmethode (geweest). Recent heeft Facebook aangegeven zijn eigen dollar te willen oprichten om als micro-betaalmethode te kunnen gebruiken. Veel Amerikaanse webwinkels maken gebruik van Facebook en de verwachtingen over een betaalmethode met virtueel geld van partijen als Facebook zijn groot.

Al jaren zijn er geruchten dat Adsense inkomsten gebruikt kunnen worden om direct weer te spenderen via een Google betalingssysteem welke uitgebreider zou worden dan Google Checkout. Ten dele vergelijkbaar met Paypal. Waar vooral jongeren een account hebben zonder dat ze een credit card bezitten maar waar ze door eerst betalingen op hun account te ontvangen, toch mee kunnen betalen bij vele webwinkels. 

Als deze betaalmethoden in China onder dezelfde wetten komt te vallen kan dit direct invloed hebben op de ecommerce branche voor bedrijven in China.

Tags

Reacties