Ecommerce News

CheckPay van PostNL vooralsnog mislukt

ervaringen checkpay PostNLCheckPay is een door PostNL, voorheen TNT Post, in maart van dit jaar gelanceerde ‘veilige en betrouwbare achteraf betaalmethode’. Maar vooralsnog lijkt de vervanger van Onder Rembours weinig succesvol. Er is veel kritiek op deze betaalmethode. En terecht, zo ervaren wij.

Wat is Checkpay?
Allereerst is het handig om uit te leggen wat CheckPay precies doet. Zodra een klant een bestelling doet via een webwinkel, voldoet hij het aankoopbedrag via iDeal. CheckPay zet dit bedrag op een tussenrekening van PostNL. Ondertussen wordt de succesvolle betaling aan de webwinkelier gemeld en kan die veilig verzenden.

De klant krijgt dan van PostNL een geheime aflevercode via sms of e-mail toegestuurd en kan die bij aflevering van de bestelling intoetsen. Als alles in orde is, dan ontvangt de klant zijn bestelling en de webwinkelier het aankoopbedrag op zijn rekening. Mocht de klant de bestelling na dertig dagen nog steeds niet in huis hebben, dan stort PostNL het aankoopbedrag terug op diens rekening.

Dubbele belangen
Als je de spotjes ziet vraag je je bijna af of ze je ermee willen uitdagen. In de spot op TV wordt letterlijk gezegd “u betaalt alleen als u het pakket daadwerkelijk ontvangt”. Een webwinkelier geeft gelijk al aan dat hij en zijn relaties en klanten direct het idee kregen dat dit niet echt betrouwbaar over kwam van TNT/PostNL, alsof pakketten die via hen verzonden worden niet vaak aan zouden komen.

PostNL is in het geval van CheckPay de ‘trusted third party’, maar als verkoper kun je moeilijk van je klant verwachten dat die blindelings vertrouwen heeft in een door jóú aangewezen derde, zelfs commerciële partij. Los van het feit dus of het wettelijk wel kan – ze geven aan dat Thuiswinkel Waarborg het accepteert maar die zijn in Nederland toch ook nog niet de wet – zul je als je klanten echt een extra keuze wilt kunnen bieden een extra vorm van achteraf betalen moeten bieden.

Want iDeal kent iedereen en gebruikt bijna iedereen al. Met nadruk op bijna. Het zou dus juist een meerwaarde zijn als er een goede sterke betalingsvorm náást iDeal werd neergezet voor al die mensen die niet zo kunnen of willen betalen. Redenen genoeg… pas is stuk, er is geen saldo, toeristen met buitenlandse rekeningen, geen kaartlezer bij je, je vertrouwt de huidige browsersessie niet… etc.

CheckPay in de praktijk
Tot zover de theorie, nu de praktijk. Daar was om te beginnen de vraag of CheckPay wetsmatig wel te bestempelen valt als een achteraf-betaalmethode, als klanten vóóraf met iDeal dienen te betalen. In de reclames op TV wordt echter letterlijk gezegd: “Met CheckPay van PostNL betaal je alleen als je pakket is bezorgd”. En dat is dus eigenlijk niet waar. De klant dient vooraf al de portemonnee te trekken en met iDeal te betalen om de bestelling überhaupt mogelijk te maken.

Dat je vervolgens je geld terugkrijgt als er niet geleverd hebt is volgens PostNL de reden dat het wel een vorm van achteraf betalen is. Maar in theorie werkt PayPal ook zo.

Daarnaast is CheckPay niet gewoon een losstaande dienst van PostNL, maar is dit alleen mogelijk voor klanten die een compleet (pakket)contract met PostNL afsluiten. De kosten daarvan zijn lang niet voor iedereen interessant en hiermee vervalt eigenlijk de mogelijkheid om het eerst eens vrijblijvend te proberen.

CheckPay alleen via Ogone?
De grootste drempel die wij zelf ervaarden was wel de koppeling met de  zogeheten Payment Service Providers (PSP). Nadat je een contract afsluit via PostNL moet de betaling lopen via iDeal dus moet je vervolgens contact opnemen met je PSP. Jouw eigen PSP dus, zo zeggen ze op de website en in alle informatie. Die je verder moet helpen met het installeren van de dienst. Maar vooralsnog is, een kwart jaar na de lancering, Ogone nog steeds de enige betalingsprovider die met CheckPay hierin samenwerkt. Er dus maar een die het biedt terwijl er in Nederland toch wel een stuk of tien serieuze betalingsproviders actief zijn.

En Ogone vraagt natuurlijk ook weer geld voor haar abonnementen. Zeker voor de kleinere webwinkeliers is Ogone niet de goedkoopste. Andere betalingsproviders kunnen je nog niet verder helpen. Een grote betalingsprovider had er zelfs nog nooit van gehoord.

Kosten CheckPay
Als je dus toch al klant bent bij PostNL, en toevallig ook bij Ogone, kun je verder. Maar dan zijn de kosten mogelijk alsnog een drempel. De toeslag voor Checkpay is afhankelijk van het pakkettencontract. Naast een vaste toeslag gaat sowieso 1% van het orderbedrag naar PostNL. Op de blog van online uitgeverij Plumbo lezen we: “PostNL eist ten eerste een pakketcontract maar dat an sich is geen struikelblok. Daarnaast wordt er €4,50 per order + 1% over het aankoopbedrag gerekend. Een korte rekensom leert dat dat rond de €5,- per verkocht boek zal zijn… Dat is bijna meer dan de gemiddelde boekhandel aan korting wenst. En gezien het minimale debiteurenrisico vind ik de prijsstelling onbegrijpelijk.  De klant heeft immers al betaald. De enige die risico loopt bij het niet afleveren van een pakket (waar PostNL zich soms ook schuldig aanmaakt) is de webwinkel.”

Al met al is er genoeg aan te merken op een dienst die een kwart jaar geleden officieel is gelanceerd en in de markt is gezet. Er valt te betwisten of de achteraf-betaalmethode wel een achteraf-betaalmethode is, je dient met Ogone in zee te gaan als je CheckPay wil gebruiken en er worden diverse, soms hoog oplopende, kosten verrekend per order. We zijn benieuwd of hier nog verandering in gaat komen.

In de tussentijd kijken wij persoonlijk liever nog even naar de andere betaalmethodes.

Deel dit artikel
Onze redactie

Geschreven door

Onze redactie

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten