menu

Chads World introduceert interactieve banner

Steeds meer adverteerders verdiepen zich in de mogelijkheden om in contact te komen met (potentiële) klanten. Tegelijkertijd neemt het aantal mensen dat een ad-blocker installeert toe. Jorn Eiting van Liempt lanceerde daarom in juli 2017 een chattende banner, die de consument helpt in plaats van irriteert.

“Het probleem van de huidige manier van adverteren is dat de algoritmes volledig in dienst staan van de adverteerder”, zegt Jorn. Door de consument de mogelijkheid te geven om met een online advertentie ‘in gesprek te gaan’, komt Chads World tegemoet aan hun wens om de controle te houden over de reclame-uitingen. “Er is niets zo irritant als banners die je continu blijven achtervolgen. Zeker wanneer je daar totaal niet op zit te wachten.”

Een ‘chattende’ advertentie is niet helemaal nieuw, aangezien er in Amerika al een vergelijkbare oplossing bestaat. Maar wat wel uniek is, is dat de chadbanner niet afhankelijk is van een uitgever. “Webwinkeliers kunnen de advertentie gewoon via hun reguliere ad exchange laten draaien, waardoor er geen technisch ingrijpen nodig is.”

‘Een chattende advertentie biedt veel mogelijkheden’

Omdat er al vanaf de start wordt gewerkt met een investeerder, die niet alleen een flinke som geld binnenbracht maar ook beschikt over een groot netwerk, is Chads World in staat om snel stappen te zetten. Het doel voor dit jaar is om een grote bekendheid in Nederland op te bouwen en zodra dat gelukt is, wil het bedrijf de buitenlandse markt veroveren.

Jorns eerste idee was om een button toe te voegen aan de advertentie, waarmee de consument eenvoudig kan aangeven wel of geen interesse te hebben. Maar met zijn achtergrond in conversational commerce, oftewel de inzet van (virtuele) assistenten, bedacht hij al snel dat chattende advertenties nog meer mogelijkheden bieden.

Thuisbezorgd.nl als testcase

“Als iemand toch al de moeite neemt om je vraag te beantwoorden, dan kun je net zo goed kijken of je nog meer te weten kunt komen”, verklaart hij. In het geval van een aankoop, zou je de klant kunnen vragen of hij tevreden is. Heeft de consument (nog) geen aankoop gedaan, dan kun je via de chattende advertentie achterhalen wat hiervan de reden is.

Het eerste bedrijf dat Chads World inzet om de interactie met de klant op te zoeken, is Thuisbezorgd.nl. Volgens Jorn is het niet noodzakelijk dat gebruikers van een zelfde formaat zijn als deze ecommerce-reus. “De toepassing is ook geschikt voor de kleinere spelers. Dat we nu hoofdzakelijk met grote partijen in gesprek zijn, komt omdat zij meer budget hebben om te experimenteren. Voor de kleinere webwinkelier betekent de inzet van een nieuwe oplossing al snel dat er ergens anders op moet worden bezuinigd.”

‘De eerste buitenlandse klant is al een feit’

Hoeveel klanten Chads World in het eerste halfjaar heeft opgedaan, wil het bedrijf niet delen. Maar Jorn kan wel vertellen dat er meerdere partijen zijn die op korte termijn de chattende banners gaan inzetten. Naast het veroveren van de Nederlandse markt probeert het bedrijf voet aan de grond te krijgen in Amerika. De eerste klant daar is zelfs al een feit.

“Nederland is een perfecte testmarkt voor ons, maar uiteindelijk willen we volume draaien en dat lukt niet als je alleen de thuismarkt bedient”, zegt Jorn. Een bijkomend voordeel van de Amerikaanse markt is dat, naast het enorme afzetgebied, het de consument niet veel uitmaakt of ze persoonlijk worden geholpen of door een bot. “Service is daar veel functioneler. Het maakt hen niet uit wie het antwoord geeft, als ze maar geholpen worden.”

Door bots te gebruiken is de banner heel schaalbaar, maar de oplossing is zo ontworpen dat er ook kan worden gekoppeld met een livechat. “Eenvoudige vragen kunnen prima worden beantwoord door een bot en zodra een gesprek wat meer de diepte ingaat, kun je eenvoudig overschakelen naar de livechat.”

Tags

Reacties