Call-to-action-knop? Plaats ‘m net boven de fold
Bezoekers van je webwinkel wil je uiteraard bestellingen laten doen. En dus zorg je voor een probleemloze winkelervaring, zo weinig mogelijk te ondernemen stappen én een duidelijke call-to-action-button. Maar waar je deze plaatst? Net boven de fold zou wel eens de beste optie kunnen zijn…
Dat is althans de conclusie die we kunnen trekken als we kijken naar de resultaten die Chartbeat heeft vrijgegeven, nadat het 25 miljoen gebruikerssessies heeft bestudeerd. Het statistiekenbedrijf keek naar de betrokkenheid van website-bezoekers en zag dat hoe verder men naar beneden scrollde, hoe minder mensen dat deel van de webpagina zagen. Maar dat gold echter niet voor de ruimte tot aan de fold, daarbij nam het percentage kijkers alleen maar toe, tot 94% bij de fold (zo’n 550 pixels vanaf de bovenkant van de pagina).
Advertentie boven de fold
Advertenties boven de fold hebben dus volgens dit onderzoek de hoogste zichtbaarheid, terwijl advertenties bovenaan de pagina of net onder de fold het net iets minder goed deden. Wel bleek uit dit onderzoek dat er onderaan de fold langer naar een pagina werd gekeken dan erboven, met als kijk-hoogtepunt 16 seconden op een hoogte van 1000 pixels vanaf de top van de pagina.
Wat de advertentie voor de adverteerder is, is de call-to-action-knop (vaak een ‘bestel nu’-button) voor de webwinkelier: dé uiting op een site waarop gereageerd moet worden. En dus zijn niet alleen de bijbehorende tekst en het uiterlijk belangrijk, maar ook de locatie. En hoe verkeerd kan het zijn om de resultaten van dit onderzoek, die gaan over advertentie-uitingen, toe te passen op hoe en waar jij je call-to-action-knop(pen) neerzet?
Plaats niks belangrijks helemaal bovenaan
Een maand eerder keek Chartbeat ook al naar het scrollgedrag van website-bezoekers. Daaruit viel al op dat eigenlijk maar 70% van de bezoekers de top zag van een pagina die ze bezochten. Veel website-bezoekers scrollen dan ook al voordat de pagina volledig is geladen. Erg handig om te weten mocht je je belangrijkste producten of call-to-action-buttons helemaal bovenaan de pagina hebben staan! Ook viel op dat het meest bekeken gedeelte van een webpagina zich net boven de fold, rond de 550 pixels vanaf de top, bevindt. Zo’n tachtig procent van de bezoekers zag dit gedeelte bewust. Wordt er verder naar onder gescrolld, dan is er nog maar de helft van de lezers die de ruimte 1500 pixels vanaf de top ziet.
“Dus, welke paginagedeeltes zouden de hoogste impact op je bezoekers kunnen hebben? Dat hangt af van wat je wilt bereiken, natuurlijk”, zo legt Chartbeat uit. “Twee doelen die wij vaak horen zijn het maximaliseren van het bereik en het maximaliseren van de zichtbaarheid. In het eerste geval lijkt het erop dat boven de fold de beste keuze is. Maar aan de andere kant, als je de tijd dat mensen je pagina bekijken wilt maximaliseren, dan is een advertentie rond de 1200 pixels misschien beter. En als je een combinatie van deze twee dingen wilt, dan is een plaatsing tussen de 600 en 1000 pixels mischien het beste voor zowel een hoge zichtbaarheid als een hoge betrokkenheid.”
Reacties