Cadeaukaarten verkopen

Cadeaukaarten zijn populair bij het winkelende publiek, zowel de online als fysieke cadeaubon. Een cadeaukaart verkopen kan de naamsbekendheid, klantretentie en omzet van je webwinkel vergroten. Waar moet je op letten als je zelf bonnen met een tegoed gaat aanbieden?

Cadeaubon verkopen rendabel?

Veel webwinkeliers denken dat cadeaubonnen verkopen te weinig oplevert. Een waardebon is tenslotte geen échte aankoop. Je klant betaalt geld in ruil voor een betaalmiddel. Een bon waarmee die uitsluitend in jouw winkel kan betalen. Het tegoed is dus nog geen omzet, maar wel een voorschot.

Toch kan een cadeaubon verkopen zeker de omzet vergroten. Zo geeft 41 procent van de cadeaukaart-ontvangers meer uit dan de waarde van de bon. Gemiddeld komen zij €34.70 boven het oorspronkelijke cadeaubedrag uit (Nationale Cadeaubonnenmonitor). Zeker klanten die een fysieke cadeaubon inwisselen zien het vaak als een fikse korting op een dure aankoop die zij anders niet hadden gedaan.

Een cadeaukaart kan de naamsbekendheid, klantretentie en omzet van je webwinkel vergroten.

Een cadeaukaart is vaak een passend cadeau voor verschillende cadeau-momenten. Jaarlijks schenken we elkaar miljoenen euro’s aan cadeaukaarten. In 2015 werd de cadeaubonnen-markt al geschat op 1,1 miljard euro per jaar. Er liggen dus veel kansen voor retailers met doorverwijzende of terugkerende klanten.

Groeien in online marketing? Het boek Online Marketing Tornado en/of het cursusprogramma met 47 video's (20 uur) van IMU+ biedt een handig stappenplan voor online ondernemers. Vraag het nu aan!

Kortingscodes eerste stap

De meeste retailers die starten met een cadeaukaart laten klanten ook al kortingscodes inwisselen in de webwinkel. Met een kortingsactie kun je trouwe klanten belonen en nieuwe bezoekers trekken.

Anders dan een cadeaukaart is een kortingscode  nog geen persoonlijk cadeau, maar het meestal eenvoudiger te realiseren en kan de conversie bij bestaande klanten al sterk verhogen.

Bijvoorbeeld met kortingspercentages op het aankoopbedrag, gratis verzending of een korting als beloning voor een actie, zoals bij inschrijving voor de nieuwsbrief. Kortingscodes zijn een populaire toevoeging op de online marketing. Ook kun je jouw webshop aansluiten bij kortingscodewebsites. Tenslotte kun je gericht korting toepassen om nieuwe producten te promoten of de bestelwaarde omhoog te krikken.

Kortingscodes zijn een laagdrempelige manier om deze doelen te bereiken. Vaak zijn ze verbonden aan specifieke acties of handelingen met een korte geldigheidsduur. Bied je al kortingscodes met het gewenste resultaat, en wil je de volgende stap nemen? Dan kun je klanten ook een cadeaubon verkopen.

Aansluiten bij bestaande cadeaubonnen

Je kunt zelf nieuwe cadeaukaarten verkopen, maar er zijn ook al bestaande kaarten waar jij bij aan kunt sluiten. Cadeaubonnen laten de klant in de eerste plaats kennismaken met je winkel. Het is dus een krachtig marketingmiddel en vaak een leuk cadeau. Door je aan te sluiten bij een landelijke bonnen kan jouw webshop ook hiervan profiteren. Denk aan de VVV-cadeaukaart, Pluim en de Webshop Giftcard.

Daarnaast zijn er cadeaubonnen per branche, zoals restaurantbonnen, beautybonnen en zelfs bonnen om je auto te laten wassen. Als acceptant van zo’n bon profiteer je zo van andermans marketinginspanningen. Met deze bonnen trek je nieuwe mensen naar je webwinkel.

Eigen cadeaukaarten verkopen

Breed besteedbare cadeaubonnen voor verschillende winkels zijn nog altijd het populairst. Kies je toch voor een eigen cadeaukaart? Cadeaukaarten voor één specifieke verkoper zijn ook nog altijd in trek. Zorg wel dat je een onderscheidende speler bent met unieke producten die men graag cadeau geeft.

Klanten kunnen vergeten dat ze cadeaubonnen in hun bezit hebben, en het vinden van een oude verlopen tegoedbon doet jouw merk natuurlijk geen goed. Geef ze dus een reden de bon ook daadwerkelijk bij jou te besteden. Door heldere voorwaarden en een soepel inwisselproces, bijvoorbeeld.

Groeien in online marketing? Het boek Online Marketing Tornado en/of het cursusprogramma met 47 video's (20 uur) van IMU+ biedt een handig stappenplan voor online ondernemers. Vraag het nu aan!

Geldigheid van een cadeaukaart

Zorg dat je je cadeaukaart voorziet van duidelijke voorwaarden, zoals de uitgiftedatum en geldigheidsduur. Een cadeaubon of -kaart moet minstens een jaar geldig zijn. Korter dan 12 maanden is in strijd met de wet, tenzij je de redelijkheid ervan kunt verdedigen. Vermeld je alleen de uitgiftedatum? Dan is de kaart vijf jaar geldig na aankoop. Zonder vermelding van uitgiftedatum en geldigheidsduur is een bon onbeperkt geldig.

Een houdbaarheidsdatum op je cadeaukaart vermelden, voelt misschien beperkend. Maar in de praktijk biedt het juist helderheid voor de ontvanger. Bovendien stimuleer je klanten zo om de cadeaubon sneller in te wisselen. Hoe lang maak je je bonnen geldig? Dat hangt af van het soort producten dat je verkoopt. Een bon voor vakanties of belevenissen vraagt logischerwijs om een langere geldigheid. Bij mode-items of elektronica kan de geldigheid van een cadeaubon van kortere duur zijn.

Een houdbaarheidsdatum op je cadeaukaart stimuleert klanten om de cadeaubon sneller in te wisselen.

Inwisselen van de cadeaukaart

Bij het woord cadeaukaart denk je misschien aan een papieren bon. Een mooie fysieke cadeaubon in een geschenkverpakking en met een persoonlijke boodschap maakt het een leuker cadeautje om te geven. Maar een vereiste is het niet. Je kunt ook werken met een digitale cadeaukaart of unieke digitale code.

Een geschenkverpakking met een persoonlijke boodschap maakt het een leuker cadeautje om te geven.

Het is belangrijk dat klanten zelf mogen bepalen waar zij de kaart inwisselen. Bijvoorbeeld: een familielid koopt de cadeaukaart in de winkel, en de ontvanger besteedt deze online. Of een cadeaukaart wordt online gekocht en in de winkel gebruikt. Zowel je online en offline kassa, moeten de unieke code herkennen. Een centrale databank die het bedrag, de datum en de geldigheidsduur bepaalt kan hierbij helpen. Dreigt de kaart te vervallen? Stuur je klant dan meteen een bericht ter herinnering.

Cadeaukaarten hebben vaak een vast bedrag. Wil je dat het saldo in een keer wordt besteed? Zorg dat je kassasysteem de code naderhand deactiveert. Kies je voor een zelf te kiezen cadeaubedrag dat in delen te verzilveren is? Het bedrag en resterende saldo moet in dat geval te koppelen zijn aan de code. Let hier dus op als je je aansluit bij een cadeaukaart, of een softwareaanbieder kiest voor je eigen kaart. Veel  kassasystemen bieden ook een eigen cadeaukaart-functie.

Groeien in online marketing? Het boek Online Marketing Tornado en/of het cursusprogramma met 47 video's (20 uur) van IMU+ biedt een handig stappenplan voor online ondernemers. Vraag het nu aan!

Loyaliteitsprogramma’s

Met je cadeaukaart laat je mensen kennis maken met je bedrijf. Zorg dus dat hun ervaring aangenaam verloopt, zodat ze blijven terugkeren. Dit doe je niet alleen door duidelijke voorwaarden en goede service. Met een eigen cadeaukaart kun je ook klanten aan je binden. Bijvoorbeeld met een loyaliteitsprogramma.

In feite is dit een cadeaukaart op naam. Klanten kunnen bij elke aankoop sparen voor kortingen en speciale aanbiedingen, bijvoorbeeld. Denk aan gratis verzendkosten of persoonlijk advies. Klanten zijn hiermee sneller geneigd om zich aan te melden en stappen minder snel over naar een concurrent.

Bovendien leer je je klanten veel beter kennen. Welke producten kopen ze het liefst in jouw winkel? Zijn ze toe aan een vervanging van hun vorige aankoop? Ook hier is flexibiliteit bij het inwisselproces belangrijk. Is de kaart te verzilveren op je website, in de fysieke winkel, of met een smartphone via een QR-code?

Waardebon na retour

Online kunnen klanten artikelen retour sturen. In plaats van het volledige bedrag terug te storten, kan het interessant zijn om in plaats daarvan een cadeaukaart aan te bieden. Volgens de wet moet je de consument terugbetalen op de manier waarop die heeft betaald. Als een klant met cadeaubon heeft betaald, mag je dus ook in deze vorm terugbetalen. Zo niet, dan kun je natuurlijk wel de optie aanbieden. Zo lang de consument maar de keus heeft tussen geld terug of een waardebon.