menu

Cadeaubonnen-app Wrapp komt naar NL

Kortingen-app Wrapp komt naar NederlandWrapp, een app waarmee je je Facebook-vrienden een digitale cadeaubon kunt geven, komt naar Nederland. Sinds de lancering in november vorig jaar hebben al zo’n 160.000 mensen hun vrienden meer dan 1,3 miljoen cadeaubonnen gegeven, die bij vijftig winkels kunnen worden uitgegeven.

Dat zijn erg optimistische cijfers van Wrapp die we in het persbericht tegenkomen. Dat betekent namelijk dat in de zes maanden tijd dat de dienst actief is, de 160.000 mensen ieder gemiddeld acht cadeaubonnen hebben weggegeven. Misschien is dit hoge aantal wel mede mogelijk geweest door het feit dat er ook gratis cadeaubonnen kunnen worden gegeven door aangesloten retailers. En waarom ze dat doen? “Wrapp laat winkeliers potentiële consumenten direct aanspreken in plaats van dure tv-commercials te gebruiken of andere indirecte methoden. Natuurlijk is het aan de Wrapp-users om te beslissen of en wanneer ze hun vrienden een gratis cadeaubon willen geven”, zo lezen we in de FAQ.

Deelnemende winkeliers zouden volgens de site hebben gemeld dat de waarde van de aankopen die met de via Wrapp verspreide cadeaubonnen worden gedaan ‘gemiddeld tenminste vier tot zes keer de waarde van de cadeaubon bedragen’. Ook dit zijn natuurlijk mooie cijfers, maar dit zou kunnen komen door de lage waarden van de cadeaubon zelf. Bij het verzilveren is de consument misschien sneller geneigd om het gekregen geld niet te laten liggen en daardoor juist zelf bij te betalen om een artikel naar keuze te kunnen kopen.

Wrapp- en Facebook-account verplicht
De dienst is zowel via een app als via de site te gebruiken. Zowel gevers als ontvangers van de cadeaubonnen hebben een Wrapp-account nodig dat toegang tot je Facebook-profiel nodig heeft. “Voor retailers biedt Wrapp de unieke mogelijkheid om via friend-to-friend marketing zowel on- als offline traffic (en verkoop) te genereren”, zo lezen we in het persbericht. “Door gebruik te maken van de demografische gegevens van Facebook-gebruikers maakt Wrapp het voor retailers mogelijk om zich op specifieke doelgroepen te richten en verschaft Wrapp de retailers op een geaggregeerd niveau inzicht in specifieke klantgegevens en campagneresultaten.”

Wrapp is al actief in thuisland Zweden, Noorwegen en het Verenigd Koninkrijk en komt nu naast Nederland ook naar landen als Duitsland, Frankrijk, Finland, Denemarken, Taiwan en Amerika. In de landen waar het al actief is wordt samengewerkt met onder andere Karen Millen, Dixon’s, ASOS en Warehouse. CEO Hjalmar Winbladh noemt ‘Nederland een belangrijke markt voor ons’. Doordat er investeringsbedrijven achter zitten, waarmee het bedrijf zo’n tien miljoen dollar binnenhaalde, van onder andere de mede-oprichter van LinkedIn en een van de mede-oprichter van Skype is Winbladh ‘niet bang om aanzienlijke investeringen in Nederland te doen, om zo het succes voor Nederlandse retailers te kunnen garanderen’.

We zij benieuwd. Op dit moment is de site nog niet in het Nederlands beschikbaar en staat er nog ‘Coming very soon to the Netherlands’ op de voorpagina.

Tags

Reacties