menu

By Musthaves: ‘Ik vertrouw blind op m’n gevoel’

Waar menig 21-jarige nog in de schoolbanken zit of voorzichtig de eerste stappen zet in het bedrijfsleven, staat Mandy al drie jaar aan het roer van By Musthaves, een modewebshop voor de zelfbewuste jonge vrouw. Webwinkel Weblog reisde af naar Kampen en ging met haar in gesprek.

“Ik ben van jongs af aan geïnteresseerd in mode, maar ik heb nooit de ambitie gehad om hier echt mijn werk van te maken”, vertelt Mandy vanuit haar gloednieuwe bedrijfsruimte. “Mijn ouders hebben een bedrijf in magazijnstellingen en gaan hiervoor regelmatig naar het buitenland. Mijn moeder nam vaak leuke stofjes en kleding voor me mee. Ik kreeg hier zulke leuke reacties op dat ik besloot om zelf wat items in te kopen en die te verkopen via social media. Het was eigenlijk bedoeld als een leuke bijverdienste, maar het liep meteen storm.”

Een trendsetter probeert Mandy met haar webwinkel niet te zijn, want hiervan zijn er volgens haar al genoeg. Wat er in het assortiment komt, bepaalt ze op basis van haar eigen smaak. “Ik heb misschien twee items die ik zelf niet zo mooi vind, maar waarvan ik wist dat ze zouden aanslaan. Merkkleding laat ik links liggen. Dat mensen puur voor een merk betalen snap ik niet, ik investeer veel liever in een goede prijs-kwaliteitverhouding.”

By Musthaves

‘Het werd al snel gekkenwerk’
De eerste anderhalf jaar deed Mandy alles alleen. “Op een gegeven moment werd dat echt gekkenwerk. Al vanaf de eerste dag had ik minimaal vijfendertig bestellingen per dag. Ik verwerkte al deze orders zelf, die ik daarna eigenhandig met een bestelbusje naar het postkantoor bracht. Vrij snel groeide dit aantal uit naar honderd tot honderdvijftig pakketjes per dag. Gelukkig wezen de heren van Shoppagina, de software waarop mijn webshop draait, me erop dat er een veel eenvoudigere manier is.”

Sindsdien verstuurt Mandy de pakketjes via Shops United. “Dit scheelt me niet alleen ontzettend veel tijd, maar ook de nodige kopzorgen. Het gebeurt weleens dat klanten hun adres verkeerd invullen. Voorheen kon het een dagtaak zijn om uit te zoeken waar het pakketje was gebleven, nu regelt Shops United dit voor me. Ik krijg regelmatig uitnodigingen van distributiecentra die de gehele fulfilment van me willen overnemen, maar dat wil ik niet. Mijn hele ziel en zaligheid ligt in de zaak. Ook wil ik zelf het zicht houden op mijn producten. Als een klant belt ben ik binnen een paar stappen in het magazijn en kan ik haar meteen informeren. Dat wil ik niet opgeven voor wat extra gemak.”

‘Vijfhonderd orders per dag is niet ongebruikelijk’
Op een gemiddelde dag verwerkt Mandy zo’n tweehonderd bestellingen. “Ik heb inmiddels vijf mensen in dienst en zelfs dan is het nog aanpoten. Uitschieters naar vijfhonderd bestellingen zijn niet ongebruikelijk en die moeten wel allemaal voor 17.30 uur worden verwerkt. Deze cutoff-tijd wil ik graag verhogen naar 23.00 uur. Ik ben altijd op zoek naar manieren om het bedrijf nog succesvoller te maken. By Musthaves draait goed, maar de concurrentie zit natuurlijk ook niet stil.”

Mannenkleding, eigen lijn en boetiek
Vooralsnog verkoopt Mandy uitsluitend dameskleding, maar daar komt vanaf de zomer verandering in. “Ik ben druk bezig met het inkopen van mannenkleding. Ook ben ik bezig met een eigen lijn. Ik begin met slippers, maar het is de bedoeling dat er een hele By Musthaves-lijn komt. Daarna ga ik me richten op een boetiek. Ondanks dat de retail het zwaar heeft, ben ik ervan overtuigd dat mijn boetiek zal aanslaan. We organiseren al eens in de drie maanden een uitverkoop in onze showroom. De laatste keer kwamen hier bijna vijfhonderd vrouwen op af. Om niets te missen, stonden sommigen al een uur voor openingstijd in de rij. Het was zo’n succes dat we ter plekke zelfs vrienden hebben moeten optrommelen om te helpen. Zo’n boetiek krijg ik dus ook wel gevuld.”

Tags

Reacties