menu

Bunzl: ‘Verzendverpakkingenshop smaakt naar meer’

VerzendverpakkingenshopSpeciaal voor de kleine en middelgrote webwinkelier lanceerde Bunzl afgelopen jaar een webshop in verzendverpakkingen. Een eigen webshop dus waarmee het bedrijf zelf ook een beetje webwinkelier is geworden. Wij vroegen de projectmanager van de shop hoe snel de eerste bestellingen kwamen, wat de doelstellingen voor de rest van het jaar zijn en welke verpakking eigenlijk het beste is voor de gemiddelde webwinkelier!

Bunzl hebben wij eigenlijk pas goed leren kennen sinds de Webwinkel Vakdagen. “Dat was inderdaad een belangrijke beurs voor ons,” geeft projectmanager Brigitte van den Boogaard ons bij een bezoek aan het bedrijf in Arnhem aan. “Bunzl is in de ecommerce nog een relatief onbekende naam terwijl het wel al jaren een wereldwijde aanbieder van verpakkingsmateriaal is. We produceren zelf niet, maar ontwikkelen en distribueren wel zo’n beetje alle soorten verpakkingen die je maar kunt bedenken. Zo zijn er grote supermarkten klant, maar ook industriele bedrijven, groothandels en diverse andere typen organisaties. Voor de ecommerce kunnen wij dus eigenlijk alles wel leveren en sinds twee jaar richt Bunzl zich dus ook specifiek op de ecommerce.”

‘Al het verzendmateriaal op één plek’
“Voor een webwinkel kunnen we het doosje zelf natuurlijk regelen maar ook het opvulmateriaal ter bescherming, de tape waarmee je de doos dichtplakt, of zelfs machientjes waarmee je die passende luchtzakjes maakt zodat je producten veilig en stevig in de verpakking blijven zitten. Eigenlijk alle benodigdheden voor de verpakking en verzending dus. Zowel voor grote webwinkels die bij ons pallets aan verpakkingsmateriaal bestellen, tot de hele kleine webwinkels die bij ons maar één bestelling per jaar doen.”

“Voor die laatste groep en natuurlijk ook de net wat grotere spelers die al wat meer verkopen hebben we daarom dan ook een unieke nieuwe Magento-webshop gelanceerd: Verzendverpakkingenshop.nl. Die loopt nu zo’n acht maanden en gelukkig gaat dat erg goed! Vooral de standaardzaken als de brievenbusdoosjes en standaard verpakkingen doen het goed. Natuurlijk kan het beter maar het duurt even voor een nieuwe webshop goed gevonden wordt en de juiste traffic genereert. Daarmee ervaren we dus veel zaken die webwinkeliers ook zijn tegengekomen.”

“Wat voor ons een kleine of middelgrote webwinkel is? Elke webwinkel is welkom natuurlijk maar met de shop richten we ons met name op webwinkels die per jaar tussen de duizend en dertigduizend euro aan verzendmateriaal nodig hebben. Vanaf dit bedrag of in veel gevallen zelfs al veel eerder, werken we liever via accountmanagers zodat we de webwinkelier ook van het juiste advies kunnen voorzien. Bij de allerkleinsten die alleen een paar brievenbusdoosjes zoeken is dat natuurlijk niet altijd nodig.”

“Welke verpakking nu de beste is voor de webwinkelier is erg afhankelijk van de ondernemer, de webwinkel en het product. Niet voor niets hanteren wij de slogan:  “Enjoy the difference” want wij zien graag diversiteit. Een hele kleine webwinkel wil waarschijnlijk gewoon goedkoop materiaal en een standaard maatje. Maar grotere webshops kunnen wat kritischer zijn. Die willen weten of de verpakking stevig genoeg of duurzaam is, of ze willen graag hun logo bedrukt zien op de verpakking. Wij leveren op dat vlak graag maatwerk en in veel gevallen ben je per verpakking dan zelfs nog goedkoper uit ook. Doordat we soms minder materiaal nodig hebben omdat je net een ander maatje verpakking nodig hebt, of voor sommige producten maar enkelgolfkarton hoeft te gebruiken bijvoorbeeld.”

“Via de webshop richten we ons nu nog vooral op kleinere webwinkels die het logo er in eerste instantie simpelweg met een mooi etiket op plakken en niet direct maatwerk nodig hebben. We merken dat die groep inmiddels onze webwinkel begint te ontdekken, al kan het altijd beter. De webshop is in juni 2013 gelanceerd en de eerste bestellingen waren snel na de lancering een feit en de verwachting is dat dit in 2014 flink zal groeien. Hoeveel bestellingen we gaan halen dit jaar? Dat is lastig te zeggen. Het heeft intern geen vaste target want het is onderdeel van een groter geheel.”

Dropshipping en whitelabel ook een optie
“Zo willen we ook gaan samenwerken met verschillende partners. Webwinkelsoftware-aanbieders bijvoorbeeld die whitelabel onze producten willen aanbieden via hun eigen software en netwerk. Maar ook logistieke spelers als fulfilmentaanbieders of andere ecommerce-gerelateerde bedrijven die hun netwerk willen ondersteunen met verpakkingsmateriaal. Bij die gesprekken dient onze shop eerder als online demo, want mogelijk werken die liever via hun eigen software. We zijn op dat vlak al met diverse bedrijven in gesprek.”

“Ondanks dat ik je dus geen harde target kan noemen kan ik wel bevestigen dat tot nu toe ons ecommerce-project erg goed bevalt. Om eerlijk te zijn eigenlijk zo goed, dat er wellicht zelfs een vervolg komt. Met verzendverpakkingenshop.nl richten we ons nu nog specifiek op webwinkeliers, maar Bunzl kan als bedrijf echt alle verpakkingsmateriaal voorzien dus ik sluit niet uit dat we meer shops gaan lanceren voor andere branches. Slagerijverpakkingenshop.nl zou zomaar een volgende webwinkel van ons kunnen worden en zo weet ik er nog wel een paar. Ons eigen ecommerce-avontuur is nog maar net begonnen!”

Tags

Reacties