Brownies per Post: ‘dit gaat niet weg’

Brownies per Post: ‘dit gaat niet weg’

Tien jaar geleden startte Marjolein Kleine het bedrijf Brownies per Post. Het werd een heus fenomeen: brownies ontvangen in de brievenbus. Ecommerce News sprak Marjolein over het succes van haar onderneming.

In de webshop van Brownies per Post kunnen klanten uit diverse soorten brownies kiezen, die vervolgens in een brievenbuspakket naar hen toe komen. Het gros van de bestellingen zijn cadeaus voor anderen, geplaatst door particulieren of bedrijven. Willen klanten vaker brownies bestellen? Dan kunnen ze zelfs een prepaid tegoed gebruiken.

Klanten wilden thuis brownies eten

Door haar liefde voor het bakken startte Marjolein met Taart van Toen: een taartenbakkerij in Drenthe, waar later ook een theetuin bij kwam. “Gasten vonden het jammer dat ze alleen bij de theetuin konden genieten van onze brownies en vroegen of we het niet naar ze konden versturen.”

Klanten vroegen zelf of we de brownies naar hen konden sturen.

De eerste brownies werden als pakketjes verstuurd, maar al snel kwam Marjolein erachter dat dit niet optimaal werkte. “De meeste bestellingen zijn cadeaus en het is gek om van de ontvanger te vragen een hele dag thuis te blijven voor een cadeau.”

Daarom besloot Marjolein te testen met het maken van kleinere, platte brownies zodat ze door de brievenbus passen. De smaak moest net zo goed blijven als een normale brownie. Daarnaast moest de brownie de reis heelhuids kunnen afleggen. “Het bleek een gat in de markt! Het sloeg zo goed aan, dat ik uiteindelijk kon stoppen met Taart van Toen en me enkel ging focussen op Brownies per Post.”

Een nieuw bedrijf op de kaart zetten

Doordat Marjolein al een sterk klantenbestand had opgebouwd met Taart van Toen kon ze snel door met het opbouwen van een nieuwe klantendatabase voor Brownies per Post. “We hebben altijd de mailadressen van klanten verzameld, bij de start stuurden we hen een mail: dit is wat we nu doen.”

Al snel trad een sneeuwbaleffect op: “onze klanten bestelden de brownies als cadeaus voor anderen en de ontvangers plaatsten erna weer bestellingen voor anderen.” Voor het bedrijf werkte het inzetten van een nieuwsbrief het best als marketingstrategie. “Na tien jaar gebruiken we die nog steeds en halen we daar nog steeds het meeste effect uit.”

Tekst gaat verder onder de foto.

Brownies per Post

Sterke groei door uitbraak coronavirus

Dat sneeuwbaleffect is sinds de uitbraak van het coronavirus alleen maar sterker geworden. “Het liep storm, mensen denken meer aan elkaar en sturen vaker cadeaus”, vertelt Marjolein. Inmiddels is het bedrijf drie keer zo groot als voor de coronacrisis. “Dat is wel een mooie bevestiging voor ons. Ik heb een fenomeen uitgevonden, dit gaat niet meer weg.”

Ik heb een fenomeen uitgevonden.

Het aantal bestellingen groeit nog altijd. Dagelijks bakken de twee bakkers honderden brownies. “Het bakken, snijden en inpakken is allemaal handwerk. We hebben handige werkwijzen ontwikkeld om grote aantallen aan te kunnen, maar omdat we vasthouden aan onze ambachtelijke recepturen zullen we nooit een echte fabriek worden.”

Goede software gaf ruimte voor groei

“Corona gaf ons bedrijf een enorme boost. Dat zagen we niet aankomen, maar we waren er wel klaar voor.” In de afgelopen tien jaar heeft Marjolein de webshop namelijk kunnen perfectioneren, wat het opschalen in deze drukke periode makkelijker maakte.

Het heeft even geduurd tot Brownies per Post de best passende webshopsoftware gevonden had. “We hebben verschillende platforms gebruikt en ik heb zelf ook webshops gebouwd, maar onze processen werden te ingewikkeld. Dat paste niet meer in een standaard pakket.”

De meeste bedrijfsprocessen zijn nu geautomatiseerd.

Voor Brownies per Post was de logische stap dan ook om een webshop op maat te laten bouwen. De meeste processen zijn nu geautomatiseerd, wat een stuk efficiĆ«nter werkt. “Doordat we al zoveel uitgeprobeerd hadden, wist ik precies wat ik wilde en wat we nodig hebben.”

Pleuni

Pleuni

Pleuni werkt sinds 2019 bij Zietuwel, waar ze nieuwsberichten schrijft voor Ecommerce News en Ecommerce News Europe.

Bekijk alle berichten van Pleuni

Gerelateerde berichten