menu

Britse overheid helpt mkb met ecommerce

Britse MKB ziet ecommerce als bedreigingDoomdenkers en mensen die bang zijn voor verandering zijn er altijd, maar in het Verenigd Koninkrijk ziet maar liefst een derde van de midden- en kleinbedrijven ecommerce als een bedreiging. En veel van hen snappen nog steeds
niet zo goed hoe internetmarketing als zoekmachines of social media hun bedrijf kan helpen.De Britse overheid gaat er wat aan doen.

Angst voor ecommerce
Tweederde ziet er dus wel kansen in maar juist in het Verenigd Koninkrijk, dat stiekem nog wel wat voorop loopt op de rest van Europa als het aankomt op online ontwikkelingen, blijkt er nog een grote angst voor ecommerce. De kleine en middelgrote ondernemingen zijn bang dat het internet hun continuïteit of in ieder geval omzet bedreigd en weet niet goed met deze angst om te gaan. Dat wil overigens niet zeggen dat de Britten niks online doen. Meer dan driekwart van de mkb’s daar verkoopt via internet. Maar ze zijn naar verhouding wel negatiever over het medium. Maar 59% van de Britse mkb’s ziet mogelijkheden in de ecommerce, vergeleken met 72% in de rest van Europa.

Nut social media niet duidelijk
Wat betreft het gebruik van social media lopen de Britten nauwelijks achter. Bijna zes op de tien mkb’s heeft een bedrijfsaccount op Twitter en tweederde heeft een Facebook-pagina. Maar het grote probleem is dat 42% niet snapt hoe ze social media zo kunnen inzetten dat het bedrijf er profijt van heeft.

“Hoewel het bemoedigend is om te zien dat de meeste mkb’s in de UK nu op de een of andere manier betrokken zijn in de ecommerce, is het wel zorgelijk dat zoveel van hen dat gebied nog steeds als een bedreiging zien”, aldus Sara Murray, serie-ondernemer.

Britse overheid helpt
Gelukkig ziet de Britse overheid dat ook in. En om de angst van mkb’s voor het internet te doen afnemen organiseert het van januari tot maart volgend jaar gratis ecommerce-seminars in verschillende grote steden door het land. Het ministerie van Business, Innovation and Skills is een samenwerking aangegaan met Doug Richard, panellid van Dragons’ Den en oprichter van de School for Startups. Het doel is uiteindelijk om zo’n 3500 mkb’s op weg te helpen.

“Kleine bedrijven in het Verenigd Koninkrijk maken nog te weinig gebruik van het internet. De focus van het programma ligt daarom ook op hen te helpen zo optimaal mogelijk gebruik te maken van het web”, aldus Richard. De seminars moeten de bedrijfjes onder andere leren hoe ze social media kunnen inzetten, hoe ze hun site kunnen optimaliseren en hoe ze Google Adwords kunnen gebruiken.

Tags

Reacties