menu

Brievenbusoplossing Parcer: voor elke webshop en vervoerder

Pakketjes ontvangen en retourneren, zonder dat de consument daarvoor thuis hoeft te zijn. Diverse bedrijven bieden zoiets aan, met wisselende successen. De nieuwe startup Parcer werkt, anders dan andere oplossingen, met behulp van een slimme brievenbus en opereert onafhankelijk, zodat het te gebruiken is voor alle vervoerders en webwinkeliers. Wij wilden er meer over weten en gingen in gesprek met CEO Hans van Nikkelen Kuijper.

Hans vertelt dat het idee voor de Parcer ontstond op een verjaardag. “Samen met de drie andere heren van Sesam Solutions, het bedrijf achter de Parcer, hadden we het erover hoe eenvoudig je online bestellingen plaatst en hoe frustrerend het is als je de bezorger net mist. Met de Parcer kun je 24/7 pakketten van vrijwel ieder formaat ontvangen, retourneren en versturen zonder dat je hiervoor thuis hoeft te zijn of naar een afgiftepunt moet gaan.”

De last mile-ervaring verbeteren
De werking is volgens Hans heel eenvoudig. “De consument schaft eenmalig een Parcer aan en bevestigt deze aan zijn huis of in de voortuin. Zodra hij zijn bestelling plaatst, ontvangt hij via zijn persoonlijke gebruikersomgeving een unieke code. Door de code achter zijn naam te plaatsen, zal de code eveneens verschijnen op het adreslabel dat de webwinkelier op de bestelling plakt. Vervolgens kan de bezorger vanaf het pakketlabel de code intikken op de Parcer, die daarmee geopend wordt voor het pakket.”

Bang dat het systeem fraudegevoelig is, is Hans niet. “De automatisch gegenereerde code wordt slechts eenmalig verstrekt. Wanneer het pakket eenmaal in de brievenbus is geplaatst, kan het niet door de bezorger er weer uit worden gehaald. Ook is de box gemaakt van inbraakwerend materiaal en uitgerust met een alarmsysteem. En indien gewenst kunnen de aankopen worden verzekerd via Parcer.”

De Parcer

Parcer Food
Naast de reguliere brievenbus komt er ook een Parcer Food op de markt. Met deze box, voorzien van realtime temperatuurregulatie, speelt het bedrijf in op de verwachte groei van voedselboxen aan huis. De Parcer Food, die 169 euro gaat kosten, kan daarnaast natuurlijk ook gewoon dienst doen als gewone brievenbus. De reguliere Parcers worden voor 139 euro verkocht. De eerste drie maanden is het abonnement gratis, daarna wordt er €2,95 per maand in rekening gebracht.

De slimme brievenbus is in eerste instantie bedoeld voor consumenten die in het bezit zijn van een tuin of een eigen muur en die minimaal twee pakketjes per maand bestellen. “Deze doelgroep heeft onze eerste focus, maar de technologie is zo ontwikkeld dat we op termijn bijvoorbeeld ook inbouwboxen in muren en deuren kunnen maken. Ook zijn we de mogelijkheden voor de b2b-markt aan het onderzoeken. Auto-onderdelen of medicijnen zouden ook heel goed ’s nachts of ’s ochtends heel vroeg in onze brievenbus bezorgd kunnen worden.”

Het internetplatform is inmiddels een paar maanden live is en is uitvoerig getest. “De eerste Parcers zullen naar verwachting begin maart op de markt komen. Natuurlijk was het fijn geweest als we voor de feestdagen nog live konden gaan, maar dat is nooit onze missie geweest. We zijn al twee jaar bezig met het onderzoeken van de markt, het analyseren van bestaande overlappende oplossingen en het ontwikkelen van de Parcer. En hoewel de concurrentie ook niet stil zit, overhaasten we niets.”

Tags

Reacties