menu

‘BRIC-landen lijken mij het ultieme avontuur’

'BRIC-landen lijken mij het ultieme avontuur'Met drie events deze maand die redelijk sterk de focus op het buitenland hadden liggen is het duidelijk dat het groeien over landsgrenzen bij Nederlandse webwinkels speelt. Dat is spannend voor de webwinkels. Maar wat lijkt een dienstverlener als Salesupply nu eens echt een mooie spannende stap? Wij spraken hierover met Jeroen Leenders, Country Manager Salesupply Nederland.

Als je over de landsgrenzen kijkt loop je tegen verschillende uitdagingen aan. Het bedrijf Salesupply kan je hierbij helpen. Zo bieden zij ondersteuning voor lokale klantenservice, marketing, keurmerken, regelgeving, vertaaldiensten, warehousing, noem maar op. Ze nemen je dus eigenlijk aan de arm in een reis die zij wel al eerder gemaakt hebben. Maar wat nu als dat niet is wat je zoekt? Als je het zelfs voor Jeroen spannend wilt maken, wat moet je dan doen? 

“Er zijn op ecommerce-gebied nog enorm veel kansen. In Europa liggen nog wel leuke uitdagingen als je wat verder kijkt dan Duitsland of Frankrijk. Ook daar liggen nog steeds wel kansen, maar die markten zijn al aardig ontwikkeld. Polen, Turkije en andere Zuid Europese landen gaan allemaal nog veel grotere groeicijfers laten zien, dus daar is het potentieel nog zoveel groter,” legt Jeroen uit. 

“Is dat je niet genoeg? Je wilt een deel van de wereld veroveren met de kans op echt rendement? Als je echt gebieden wilt veroveren waarvan nog amper internetcijfers bekend zijn dan wordt het echt pionieren en dan maak je ook mij echt enthousiast. Denk dan aan de BRIC-landen: Brazilië, Rusland, India en China. Dat zijn enorme grote landen waar het internetlandschap totaal nog onbekend is. Dus daar je plekje veroveren is letterlijk een avontuur ingaan. Net hoe ze vroeger met kapmessen nieuwe werelden en gebieden ontdekten, zo gaat dat nu ook. Het is een avontuur waarin Salesupply heel graag met je meegaat. Desnoods mee-investeert door bijvoorbeeld deels performance based het avontuur aan te gaan.”

‘Rusland is nu nog vergelijkbaar met Nederland’

“Je moet dan wel durven, want de eerste twee jaar – misschien wel langer – is het waarschijnlijk alleen investeren. Maar het mogelijke rendement is er dan ook naar. Neem alleen Rusland al, dat had het afgelopen jaar een vergelijkbare online omzet als Nederland. Zo’n tien miljard terwijl er in het land bijna honderdvijftig miljoen mensen wonen. Het mag duidelijk zijn dat daar de echte groei nog gaat komen. Maar dan moet je wel even geduld hebben want de logistiek, regelgeving en cultuur zijn daar nog wel wat anders dan hier. Zaken die hier voor de hand liggen moet je daar opnieuw uitvinden.”

“En als je het doet, doe het dan goed. Je zult dus echt moeten willen investeren. Voor veel Nederlandse webwinkels is dat geen optie, dat weet ik ook wel. Het is eerder interessant voor grote merken die nog voldoende kapitaal hebben. Die zijn er momenteel niet veel in Nederland, maar hopelijk staan er een paar nieuwe op. Kijk nu wat de mensen achter Zalando niet alleen in Nederland, maar echt wereldwijd doen. Rocket Internet, het bedrijf achter webwinkels als Zalando en Home24, is zeker niet alleen in Europa actief, maar heeft zowel in Rusland, Azië en Brazilië allerlei opkomende bedrijven opgericht. Natuurlijk zitten er investeerders achter, maar alhoewel Rocket Internet van oorsprong Duits is, hebben ze hun geld bij investeerders uit Zweden opgehaald.”

“Ik zie dat Nederlandse merken helaas nog niet doen, maar dit zijn wel de bedrijven die straks wel overeind blijven als er echte globalisatie ontstaat. Natuurlijk is dat vooral het hebben van een lange adem en scherpe visie, maar uiteindelijk is dat toch te gek om te doen?” We kunnen Jeroen hierin eigenlijk geen ongelijk geven. En is het ook niet juist des Nederlands om er als een van de eerste bij te zijn en de ontdekkingsreiziger uit te hangen? Dat heeft ons in het verleden geen windeieren gelegd, dus waarom zouden we die stap ook niet durven uitgaan in de ecommerce?

Tags

Reacties