Breken stemgestuurde Home en Echo door in Nederland?

Breken stemgestuurde Home en Echo door in Nederland?

In Amerika zijn er al 27 miljoen consumenten die de stemgestuurde apparaten van Google en Amazon in huis hebben. De helft van die consumenten heeft de Google Home of Amazon Echo ook al gebruikt om iets online te bestellen.

Tegen je huis of apparatuur praten, hoe handig is dat? De Amazon Echo en Google Home slaan aan in Amerika, maar in Nederland zijn er nog maar weinig mee bekend. Mensen die er al van gehoord hebben weten dat je – na enkele aanpassingen – de verlichting ermee kunt bedienen en het apparaat de weersverwachtingen kunt laten oplezen. Erg leuk natuurlijk, maar je kunt je afvragen hoe interessant dat is voor de retail.

https://www.youtube.com/watch?v=sulDcHJzcB4

Flinke groei van Amazon Echo en Google Home

Het gaat hard met de stemgestuurde apparaatjes. Uit het onderzoek van Walker Sands over de toekomst van retail, bleek dat vorig jaar 16 procent van de ondervraagden een Amazon Echo had, 6 procent een Google Home en 20 procent was van plan een van die twee aan te schaffen in 2017. Maar het blijkt zelfs harder te gaan dan verwacht, want eind september waren er 27 miljoen geïnstalleerd in Amerikaanse huizen, een stijging van meer dan 25 procent ten opzichte van de situatie nog geen drie maanden daarvoor. Amazon zag het aantal verkochte Echo’s met 33 procent stijgen in die periode, terwijl Google’s Home zelfs met 40 procent groeide.

Mede door deze goede cijfers, investeren retailers ook steeds meer in deze nieuw tak van sport. Zoals te zien is in de video hierboven kun je ermee bestellen. Handig als supermarkten hun boodschappenlijstjes linken, maar verder zal de invloed voor de retail daarmee nog beperkt zijn. Toch hebben grote winkelketens als Best Buy, Kohl’s, Wal-Mart, Costco en Target er in Amerika al voor gezorgd dat consumenten met hun stem producten van deze retailers kunnen bestellen.

Stemgestuurde opdrachten geven in de Nederlandse taal

In Nederland zijn de stemgestuurde apparaten nog niet zo erg in trek. Logisch ook, want om hier goed aan te slaan, is ondersteuning van de Nederlandse taal vereist en de grote techgiganten focussen logischerwijs hun aandacht eerder op andere talen met een groter afzetgebied. Maar er gloort hoop: Google is op zoek naar een tekstschrijver zodat Google Home ook in het Nederlands beschikbaar kan worden gesteld.

Voor het zover is, zijn we waarschijnlijk ruim anderhalf jaar verder, maar dit is dan wel een mooi moment voor Nederlandse webwinkels om hier alvast in te duiken. Mocht Google Home beschikbaar komen voor Nederlanders, dan kun je ervan uitgaan dat een Bol.com of Coolblue vanaf de start wil dat consumenten met hun stem bij hen kunnen bestellen.

Want de verwachtingen rond voice-search shoppen zijn enorm, ook al staat het momenteel nog in de kinderschoenen. Uit een Amerikaanse enquête die afgelopen zomer werd gehouden, bleek dat onder de consumenten die een Amazon Echo/Dot/Tap of Google Home hebben gebruikt om online te shoppen, de meeste dit slechts één tot drie keer hadden gedaan. Het is wellicht nog een vroege rondvraag, onder ook maar 300 gebruikers van zulke apparaatjes.

Volgens het onderzoeksbureau is er ook een significant aantal mensen dat Amazon Echo of Google Home al meer dan zes keer heeft gebruikt om iets online te bestellen met hun stem, toch zal er waarschijnlijk meer voor nodig zijn om het echt impact te kunnen laten maken op de retail. Maar Google en Amazon zitten niet stil, via je stem kun je Alexa en Google steeds meer opdrachten laten uitvoeren. En ook de hardware past zich aan.

Echo Look

Echo Look biedt via een camera de optie om een foto van je outfit te maken en die door de Echo Look te laten beoordelen. Toon twee verschillende outfits aan het apparaat en via machine learning algoritmes maakt het apparaat een keuze tussen welke outfit je het beste staat. Het is nog sterk in ontwikkeling maar dat er hiermee wel een link kan worden gelegd met de retail, mag duidelijk zijn. Want als het je hele kledingkast kent dan merk je snel genoeg dat het tijd wordt voor nieuwe kleding, of dat je voor een speciale gelegenheid eigenlijk niets leuks in de kast hebt hangen.

Rest nog wel de vraag in hoeverre online shoppen met de stem écht gaat doorbreken. Natuurlijk probeer je het even uit wanneer je zo’n apparaat in huis hebt. En producten bestellen met de stem zorgt natuurlijk wel voor nóg minder stappen in het bestelproces. Er hoeft niks meer ingevuld of aangeklikt te worden, een simpel commando is voldoende. Maar zie jij jezelf al boodschappen doen door in het luchtledige allerlei productnamen te roepen?

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten