menu

Breekt flexibele leverdatum door?

Breekt flexibele leverdatum door?Als webwinkel kun je op enkele vlakken strijden met je concurrent. Bezorging is er daar een van. En een niet onbelangrijke, want door de groei van ecommerce worden er steeds meer pakketjes afgeleverd en hebben consumenten steeds meer wensen. Gelukkig zijn er steeds meer pakketdiensten die de consument tegemoetkomen.

UPS My Choice
Zo heeft in Amerika de pakketbezorger UPS sinds oktober 2011 de gepersonaliseerde bezorgdienst ‘My Choice’, waardoor consumenten zelf kunnen zien op welke dag en in welk tijdsvak ze de bestelling bezorgd willen hebben naar hun huisadres. En ongeacht hoe snel een webwinkelier een pakketje naar de consument weet te krijgen, die laatste kan de levering voor een dag of meer uitstellen, bijvoorbeeld omdat hij of zij op dat moment niet thuis is of kan zijn.

In de eerste zes maanden dat de dienst live was, hadden al meer dan één miljoen consumenten zich aangemeld voor de service. Die één miljoen consumenten kregen in totaal zeven miljoen pakketjes opgestuurd, waarvan er één miljoen omgeleid of bezorgd werden op een specifieke, door de klant opgegeven, tijd.

DPD Home
In ons land biedt DPD ‘DPD Home’ aan, waardoor de klant altijd van tevoren geïnformeerd kan worden over de geplande bezorgdag. En als die dag niet uitkomt, dan kan de klant een nieuwe bezorgafspraak inplannen. En op de bezorgdag zelf wordt die geïnformeerd over het tijdsvak waarin de chauffeur langskomt, zodat de klant niet de hele dag thuis hoeft te zitten, wachtend tot het pakketje geleverd wordt. En sowieso zijn er standaard twee afleveringpogingen, de derde poging is op afspraak.

PostNL Checkout
PostNL biedt ‘Checkout‘ aan, speciaal voor webwinkeliers waarbij nieuwe klanten niet alleen direct kunnen bestellen zonder gegevens in te voeren, maar waarbij ze ook kunnen aangeven waar en wanneer de bestelling bezorgd moet worden. Buiten PostNL Checkout bieden ze met Mijn Pakket meer flexibiliteit in de leverdata.

DHL For You
DHL presenteerde gisteravond in Utrecht, de nieuw(st)e zakelijke service ‘DHL For You’, dat zich vooral richt op bedrijven die tussen de tien en honderd pakketten per dag versturen binnen Nederland. Bij deze dienst kunnen klanten ook kiezen voor een bezorgtijd en -locatie. “Voortaan verstuurt u ook eenvoudig uw pakketten naar consumenten in Nederland, waar en wanneer het uw klant het beste uitkomt. Thuis of op een DH-servicepoint, ’s middags of ’s avonds of zelfs op zaterdag!”

En of het nou UPS, DPD, PostNL of DHL is, de klant betaalt in de meeste gevallen niks voor deze service en die spint er sowieso garen bij, want hij heeft nu meer keuzevrijheid in waar of wanneer zijn bestelling geleverd dien te worden. En deze service zorgt ervoor dat hij meer en vaker bereid is om online aankopen te doen, want het is nu niet langer meer nodig om iets te bestellen en de volgende dag vol goede hoop thuis te gaan zitten, niet wetende wanneer de bestelling precies bezorgd wordt.

Tags

Reacties